Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor gevolg heeft het hebben van een huurder in huis voor de hypotheekrente aftrek?

Mijn man en ik hebben een huis gekocht, hier gaan wij straks (wanneer het af is) in wonen.

Vermoedelijk zullen wij een paar maanden een huurder erbij in huis hebben totdat die voorzichzelf een woonruimte heeft gevonden.
Mijn man en ik zijn nog aan het uitzoeken wat redelijk is om als huur te vragen.

Nu is de hypotheek ongeveer €850 en met de hypotheekrenteaftrek iets van €750.

Valt een deel daarvan weg omdat er een derde in het huis woont? En waar moeten we nog meer op letten?

10 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

U heeft een eigen woning. U kunt zonder belastingtechnische consequenties een kamer verhuren. De huuropbrengsten vallen onder de kamerverhuurvrijstelling. Deze vrijstelling is al in de vorige eeuw ingevoerd. Momenteel is € 4748 huur per jaar belastingvrij. De huur moet van enige duur zijn bijvoorbeeld voor een half jaar of langer.

Zie de informatie in de bron.
(Lees meer...)
fisbel
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding