wanneer kan ik lening aanvragen voor mijn zoon ?

Mijn zoon wil een lening voor een huis te kopen aangaan . Ik wil daar en deel van betalen maar mijn geld komt pas in mei vrij . Als hij nu naar de bank gaat kan hij mijn deel minder lenen maar wanneer kan hij dan gaan ? duurt dit lang eer de bank geld overschrijft en wanneer moet ik mijn deel betalen ?

Toegevoegd na 3 uur:
Volgende week wordt het voorlopige koopcontract getekend dan 1 maand later het echte contract ( finaciering is volgens de huisbank geen probleem ) maar hij moet wel weten over welk bedrag moet gepraat worden of mijn deel dan al vrij is ( moet dan minder lenen ) dat duurt toch nog 2 maanden of duurt het enkele maanden eer de notaris alles in orde gebracht heeft ? Heb tegen makelaar gezegd dat huis pas tegen juni moet klaar zijn . ( aannemer moest nog wat afwerken )

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Je zoon zal toch zelf de hypotheek moeten aanvragen. Hij kan dan zelf uitrekenen hoe hoog die moet zijn als het deel dat jij bijdraagt bekend is. Maar een hypotheek krijg je niet zomaar. Laat hij eerst maar informatie gaan inwinnen bij verschillende banken of een hypotheek-adviseur.

Antwoorden (1)

Bij het aangaan van een hypotheek zal er toch eerst een voorlopig koopcontract moeten zijn en taxatie van het te kopen huis. Er moet een datum worden bepaald van de overdracht en die vindt plaats bij een notaris. Het moment dat het geld beschikbaar moet zijn is dus als het koopcontract bij de notaris passeert.

Toegevoegd na 1 uur:
Voor de duidelijkheid je zoon als hij al een voorlopig koopcontract heeft, heeft minimaal nog een maand om de financiering rond te krijgen. Wat van belang is wanneer het huis passeert bij de notaris. Dat is de datum dat al het geld aanwezig moet zijn. Jij kunt om de lening rond te krijgen voor je zoon aantonen dat je geld vrij komt en daarvoor een bankgarantie of een schenkingsbewijs via de notaris aan de bank geven .

Toegevoegd na 3 uur:
De overdracht die wordt afgesproken tussen verkoper en koper dat is de datum dat de notaris het huis notarieel overdracht. Dus het ligt aan de afspraak. de notaris handelt in opdracht en als alle papieren in orde zijn volgt de overdracht.