Is het ook mogelijk om per maand netto hypotheeklasten te betalen?

Mijn vriend en ik denken erover om een huis te kopen. Als we op internet hypotheek aanvragen invullen komen de bruto lasten per maand eigenlijk net te hoog uit voor ons. De netto lasten zijn voor ons wel op te brengen.

Is het ook mogelijk om op de een of andere manier elke maand een bepaald bedrag te krijgen waardoor je al elke maand de netto lasten zou kwijt zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja hoor, dat kan. Zo doe ik het ook. Je netto lasten zijn lager dan je bruto lasten doordat je je hypotheekrente mag aftrekken van de inkomstenbelasting. Doe je niets, dan doe je vóór 1 april je belastingaangifte; daaruit volgt dat je recht hebt op teruggave, die je dan ook zult krijgen. De truc is, bij de Belastingdienst een voorlopige teruggave aan te vragen. Je geeft dan vooraf alle gegevens door (voor zover op dat moment bekend). De Belastingdienst berekent hoeveel geld jij het daaropvolgende jaar waarschijnlijk (!) zult terugkrijgen. Dit bedrag maken ze in twaalf maandelijkse termijnen over op jouw rekening. Na afloop van het jaar doe je weer gewoon je belastingaangifte. Dan wordt, op basis van de werkelijke gegevens, gekeken of je voorlopige teruggave net wat te hoog was (dan moet je het teveel dus terugbetalen), of juist net wat te laag was (dan krijg je alsnog wat geld van de Belastingdienst). Ik krijg mijn voorlopige teruggave halverwege de maand. Aan het einde van de maand moet ik mijn hypotheeklasten betalen. Je betaalt op deze manier dus nog steeds zelf de bruto hypotheeklasten, maar doordat je halverwege de maand al de voorlopige teruggave hebt ontvangen, is dat op te brengen.  

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100