Is het ook mogelijk om per maand netto hypotheeklasten te betalen?

Mijn vriend en ik denken erover om een huis te kopen. Als we op internet hypotheek aanvragen invullen komen de bruto lasten per maand eigenlijk net te hoog uit voor ons. De netto lasten zijn voor ons wel op te brengen.

Is het ook mogelijk om op de een of andere manier elke maand een bepaald bedrag te krijgen waardoor je al elke maand de netto lasten zou kwijt zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hou er a.u.b. rekening mee, dat er in de toekomst de hypotheek rente aftrek kan vervallen.
Veel mensen kijken enkel naar het BRUTO bedrag, maar wat als iemand werkloos wordt, arbeid ongeschikt? Sluit niets af via internet, maar ga naar een onafhankelijke adviseur.. is zijn geld meer dan waard.
Cryofiel
10 jaar geleden
Inderdaad, een adviseur. Nog beter: een oriënterend gesprek met TWEE adviseurs die elkaar niet kennen. Het ik recentelijk ook gedaan. Wel in alle openheid, ik heb beide adviseurs verteld dat zij niet de enigen waren met wie ik een gesprek had. Werkloosheid, arbeidsongeschiktheid - ja, het kan gebeuren. Is dat erg? Ja, natuurlijk is dat erg. Maar moet je je daardoor laten belemmeren? Ik vind van niet. Ook al blijf je huren, als je ruimer wilt wonen zul je toch meer huur gaan betalen. Ook dan moet je verhuizen als jou iets overkomt. Mijn tip: ga ervan uit dat je leven gewoon verder gaat zoals je op dit moment kunt voorzien. Houd rekening met een mogelijke werkloosheid van bijvoorbeeld negen maanden. Bouw een spaarpotje op zodat je, als je werkloos wordt, en als je dan flink zuinig gaat leven, negen maanden de tijd hebt om een nieuwe baan te vinden. Duurt de werkloosheid (of arbeidsongeschiktheid) toch langer, dan zul je je huis moeten verkopen en kleiner/goedkoper moeten gaan wonen. Het zij zo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor arbeidsongeschiktheid of baanverlies kun je je laten verzekeren. Sowieso geen slechte optie in deze tijd. Dan betaald de verzekering naar rato van inkomensverlies de hypotheek.

Antwoorden (1)

Ja hoor, dat kan. Zo doe ik het ook.

Je netto lasten zijn lager dan je bruto lasten doordat je je hypotheekrente mag aftrekken van de inkomstenbelasting. Doe je niets, dan doe je vóór 1 april je belastingaangifte; daaruit volgt dat je recht hebt op teruggave, die je dan ook zult krijgen.

De truc is, bij de Belastingdienst een voorlopige teruggave aan te vragen. Je geeft dan vooraf alle gegevens door (voor zover op dat moment bekend). De Belastingdienst berekent hoeveel geld jij het daaropvolgende jaar waarschijnlijk (!) zult terugkrijgen. Dit bedrag maken ze in twaalf maandelijkse termijnen over op jouw rekening.

Na afloop van het jaar doe je weer gewoon je belastingaangifte. Dan wordt, op basis van de werkelijke gegevens, gekeken of je voorlopige teruggave net wat te hoog was (dan moet je het teveel dus terugbetalen), of juist net wat te laag was (dan krijg je alsnog wat geld van de Belastingdienst).

Ik krijg mijn voorlopige teruggave halverwege de maand. Aan het einde van de maand moet ik mijn hypotheeklasten betalen.

Je betaalt op deze manier dus nog steeds zelf de bruto hypotheeklasten, maar doordat je halverwege de maand al de voorlopige teruggave hebt ontvangen, is dat op te brengen.

10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal correct antwoord op de vraag.
Maar, hou wel rekening met de zaken die al bij 'reacties' zijn genoemd!
Het is verstandiger om een wat goedkoper huis te kopen, waarbij je met de maandlasten prima uit komt.
Je betaalt ook meer gemeentelijke heffingen bij een koophuis, en je moet bijvoorbeeld een opstalverzekering afsluiten.
Kan het nét, dan kan het wat mij betreft nét-níet!
Cryofiel
10 jaar geleden
Je moet natuurlijk het *hele* financiële plaatje bekijken, zowel nu als (voor zover te voorzien) in de toekomst. Inclusief plannen voor als er iets onverwachts gebeurt. Dat laatste kan betekenen dat je je spaargeld aanspreekt, dat je je ouders om hulp vraagt, of dat je accepteert dat je in zo'n geval gedwongen zult moeten verhuizen.