Ten gevolge van een beslag wil ik een openbare verkoop, echter de 1e hypotheekhouder wil niet openbaar verkopen, wat nu ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het nadeel van beslag leggen is dat de 1e hypotheekhouder altijd voorrang krijgt bij de vereffening van de schulden, tenzij de belastingdienst de beslaglegger is.

Nu isme niet helemaal duidelijk welke rol jij hebt, heb jij beslag laten leggen of is er op jouw bezit beslag gelegd?

In de eerste casus hangt het van de hoogte van de hypotheek af. Aangezien de 1e hypotheekhouder niet wil meewerken lijkt het er op dat de hoogte van de executiewaarde niet afdoende zal zijn om de hypotheekhouder uit de kosten te brengen, als dat zo is (opvragen via kadaster) dan heeft het totaal geen zin om uberhaupt te veilen, aangezien jij dan toch niets ziet. Los daarvan, als de hypotheeknemer netjes betaald dan heeft de hypotheekhouder geen enkel belang bij een veiling.

Wat nu? Het beslag erop laten zitten en in gesprek proberen te gaan met de 1e hypotheekhouder, waarom wil deze niet veilen?

Of op een andere wijze proberen je geld te krijgen.

Mocht je zelf de eigenaar zijn en er is beslag gelegd: dan heb je waarschijnlijk niet zoveel belangen om te veilen. Op de veiling levert tegenwoordig een onroerende zaak 50-70% op van de werkelijke waarde (veel aanbod van executiepanden en net zoveel vraag dus lagere prijs). In dat geval zou ik de o.z. te koop zetten en er de tijd voor nemen om een fatsoenlijke prijs te krijgen. Wil je toch sneller verkopen, stuur me een pb dan help ik je op weg met een lijstje opkopers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben de schuldeiser die het beslag heeft gelegd.
Antwoord heeft mij goed geholpen, bedankt.