Waarom stellen sommige gemeentes voor het aanvragen van een starterslening deze eisen?

Ik snap niet waarom sommige gemeentes eisen dat je al minstens een jaar in hun gemeente moet wonen of er in de afgelopen 10 jaar een aantal jaar aaneen gewoond moet hebben? Een zelfde eis vind je ook bij de bepalingen van sommige woningbouwverenigingen... Maar zodra iemand ergens komt te wonen gaat deze volgens mij toch wel een soort commitment aan met die plaats die ook inkomsten genereert voor de gemeente toch? Dus financieel gezien zie ik even geen reden hiervoor. Kan iemand mij uitleggen waarom?
(Mijn vriendin en ik zijn een beetje teleurgesteld nou, omdat we zonder die starterslening ons droomhuis net niet kunnen kopen, en daarom probeer ik het nu beter te begrijpen) Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

De enige reden die ik kan bedenken is dat het geld voor de Starterslening voor een deel door de gemeente zelf moet worden opgebracht. (Het Rijk betaalt 50% van de financieringskosten.) Wie het geld ter beschikking stelt, kan de voorwaarden stellen. Dat geldt ook voor gemeenten.

Je zou kunnen zeggen: de inwoners van de gemeente zorgen ervoor dat de gemeente dit geld kan uitlenen. Dan is er wel iets te zeggen voor een 'eigen volk'-richtlijn.

Maar natuurlijk blijft het wel zuur als je door zo'n voorwaarde achter het net vist. Misschien nog eens bij een andere gemeente proberen, er zijn er nogal wat die meedoen, zie ook http://www.svn.nl/producten/Starterslening/Paginas/Home.aspx