Is het nog steeds mogelijk om een bouwdepot te krijgen voor bijvoorbeeld een nieuwe keuken en badkamer? Ik moet nog een huis kopen.

Ik wil een huis kopen van rond de 130.000 maar bij de meeste zit er een verschrikkelijke keuken en of badkamer in. Dus eigenlijk zou ik rond de 20.000 bij willen lenen. (ik kan maximaal 220.000 lenen)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Ja, dit is nog steeds mogelijk. Het wordt echter zeer weinig afgegeven. De meeste bouwdepots lopen voor 2 jaar.
Er zijn een aantal regels vastgesteld voor een bouwdepot (deze komen van de website van de ING, echter zijn bijna over al gelijk):

- De kwaliteit van uw huis verbetert en uw woning stijgt in waarde. Hierbij gaat het om het wegwerken van achterstallig onderhoud of verbetering of uitbreiding van uw huis. Zoals de aanleg van een nieuwe badkamer, een cv-ketel of tuinaanleg.
- De verbeteringen zijn aard- en nagelvast. Dat betekent dat de materialen vastzitten aan uw huis. Losmaken is niet mogelijk zonder breken of beschadiging. Bijvoorbeeld een nieuwe tegelvloer of dubbel glas. Belangrijk: gordijnen vallen hier dus niet onder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je het binnen 2 jaar op moet maken of terug moet storten. Laat je goed voorlichten, een bouwdepot is financieel niet altijd het voordeligst.
De maximale hypotheek bedraagt 106% van de waarde van je woning. Hierbij wordt gekeken wat de waarde vóór de verbouwing is, en de waarde ná verbouwing.

Verbouwingen mag je wel meefinancieren, mits de totale hypotheek niet boven de 106% van de waarde ná verbouwing uitkomt. De kans is echter zeer klein dat de waarde van de woning bij het plaatsen van een nieuwe badkamer of keuken zoveel in waarde stijgt. Je zult daarom vrijwel altijd eigen geld in moeten brengen.

Stel dat de koopsom EUR 130.000 bedraagt, en dat de woning EUR 10.000 in waarde stijgt door de verbouwingen, dan mag je maximaal EUR 148.400 lenen (106% X EUR 140.000).
Je hebt echter nodig: EUR 130.000 (koopsom) + EUR 2.600 (overdrachtsbelasting) + ca. EUR 5.000 (financieringskosten) + EUR 20.000 (verbouwingskosten) = EUR 157.600.
In dit geval betekent dit dat je EUR 9.200 aan eigen geld in moet brengen. Dit bedrag moet verplicht gestort worden bij de bank.

De komende jaren zal de maximale hypotheek stapsgewijs verder teruggebracht worden tot maximaal 100% van de waarde van de woning. Er zal dus steeds vaker eigen geld ingebracht moeten worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt. Als je een woning onder de werkelijke waarde koopt, dan kun je het probleem (deels) ondervangen. Woningen die gedwongen verkocht worden kunnen vaak onder de marktprijs gekocht worden.