Hoe lang duurt het, tot je huis geveild wordt als de bank daarmee dreigt?

Mijn ex heeft inmiddels 3 maanden geleden de eerste brief gehad dat zijn hypotheek werd opgeëist en hij zijn woning kwijt zou raken, daarna kwamen nog 2 brieven, oa met de naam van de deurwaarder en het bericht dat de taxateur langs zou komen en hij woont er nog steeds! Hoe land duurt zoiets?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Allereerst is het advies in zo'n geval niet 'af te wachten' tot de bank gebruik maakt van zijn wettelijk recht om zonder tussenkomst van de rechter het huis te verkopen. Altijd proberen tot een betalingsregeling te komen, dat is voor iedereen beter.

"Toch kan een bank uiteindelijk tot executoriale verkoop besluiten, bijvoorbeeld als de woningbezitter niet openstaat voor een regeling of hij zich niet aan de afspraken uit een regeling houdt. Ofschoon dat juridisch gezien al eerder kan, gaat een bank in de regel pas tot executieverkoop over als alle andere reddingsmiddelen zijn uitgeput. Op dat moment is men vaak al een à twee jaar verder."

aldus de bronsite. Maar daarop zou ik niet speculeren!

Op een veiling gaat een huis ver beneden de marktwaarde weg zodat er een (flinke) restschuld over kan blijven.