kan de regering zomaar de hypotheekrente-aftrek afschaffen? komen dan niet veel huiseigenaren in de problemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (7)

De regering kan nooit 'zomaar' iets doen, de meerderheid moet het er mee eens zijn. Mocht de hypotheekrenteaftrek toch afgeschaft worden dan is er vooraf goed over de gevolgen nagedacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Kom nou, 'vooraf goed over de gevolgen nagedacht'. Leef jij niet in Nederland? Hoeveel kabinetsbesluiten zijn er al niet doorgevoerd die een enorme financiële impact hebben op de groep die het treft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, het is de bedoeling dat men over de gevolgen nadenkt. Dat dat niet gebeurt kan ik ook weinig aan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland wordt gedacht met de portomonee van de rijken, hoe deze nog voiler kan worden. De aftrek verdwijnt gewoon als sneeuw voor de zon als zij dit bedacht hebben met hun rijk reken methode, en bespaarplan...
Als de meerderheid van de kamer het ermee eens is kan dat en als er verder niets gebeurd komen inderdaad veel mensen in de problemen.Maar er zal wel een constructie bedacht worden dan de mensen die nu aftrek krijgen een ander soort aftrek krijgen wat voor de staat natuurlijk beter is en dat nieuwe hypotheekafsluiters niks meer krijgen.
Zeg maar een soort van afvloeiingsregeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is mogelijk mits er een meerderheid is in de 2e kamer die dit voorstel voldoende zullen steunen 75+1 =(76 is al een meerderheid).
Waarschijnlijk gevolg hiervan is de prijzen van koopwoningen zullen kelderen.De hogere inkomensgroepen (belasting 52%) zullen dit het sterkst merken(aftrek belasting).Vraag naar betaalbare huizen zal toenemen.Afschaffing van de hypotheekrenteaftrek heeft gevolgen voor het netto inkomen.De woonlasten zullen immers stijgen (al naar gelang het inkomen.Dus hoe meer men verdient hoe sterker de netto achteruitgang.
Verder is het koffiedik kijken.
Maar voorzover ik weet is er geen enkele Politieke
Partij die voorstander is voor het geheel en in èèn maal opheffen van de hypotheek-rente ,wel allerlei andere varianten.
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan de regering zomaar doen, maar doet dat natuurlijk nooit, omdat precies zoals je al aangeeft, bijna alle huiseigenaren dan in de problemen komen.

De hypotheekrenteaftrek is bijna heilig, maar toch zijn er steeds meer politici en anderen die er verstand van hebben, die vinden dat er iets aan gedaan moet worden.

Als het ooit zo ver komt, zullen er heel lange overgangstermijnen komen. B.v. over een periode van 30 jaar, en je dan ieder jaar iets minder kunt aftrekken. Dat kan ook in combinatie, met b.v. mensen met hypotheken boven 8 ton nog maar 60% aftrek, en hypotheken boven 5 ton nog maar 80%.

Het kan bijna niet anders, dan dat bij zo'n maatregel andere regelingen en belastingen ook onder de loep worden genomen. Denk aan afschaffing van het huurwaardeforfait, overdrachtsbelasting en lagere tarieven voor de onroerendgoedbelasting. Zoiets kan de "pijn" dan flink verzachten.

Er zijn zelfs deskundigen die zeggen dat als de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft, alles wat met wonen te maken heeft veranderd moet worden. Want alles heeft met alles te maken. Denk aan huursubsidie, doorstroming, starterssubsidies, maximum huurprijzen sociale sector etc.

Afschaffen kan dus best, maar niet "zomaar".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is het probleem met een gekozen volksvertegenwoordiging.
Echter zullen ze zich wel 5 keer bedenken (en ze hebben dat al 3 keer gedaan) alvorens dit door te voeren.
Er zijn tot nu toe al diverse maatregelen genomen om de aftrek te beperken trouwens.
Er wordt wel geroepen dat dat van Brussel moet (lang leve de EU) maar dat zou ook inhouden dat andere belastingen ook gelijk gesteld zouden moeten worden (wegenbelasting,BPM bijv.)
Maar hoe het ook gaat worden de overheid heeft geld nodig en hoe die heffingen ook heten of gaan heten betalen zullen we altijd moeten.
Het heen en weer schuiven van belasting, renteaftrek, huurwaardeforfait en welke andere heffingen of kortingen dan ook zal geen enkele invloed hebben op het bedrag dat de regering binnen moet krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theoretisch zou dat kunnen, maar zo plotseling de hypotheekafrente afschaffen gebeurt natuurlijk niet.
Ze hebben in 2001 wel reeds ingezet dat het uiteindelijk afgeschaft gaat worden, o.a. door de hypotheekrente te beperken tot 30 jaar. Dus uiteindelijk zal het wel worden afgeschaft.
Maar plotseling, nee dat zal niet gebeuren. Want zoals je al zegt dan zullen een heleboel mensen plotseling in de problemen komen.
Veel mensen hebben gefinancierd op basis van 'netto' lasten en dus de renteaftrek ook daadwerkelijk nodig hebben.
Je moet het ook zo zien, de regering doet dergelijke maatregelen om daar meer inkomsten uit te halen of minder uitgaven te hebben. En indien ze met zo een maatregel uitgaven gaan beperken en half Nederland zijn woning gedwongen moet gaan worden verkocht dan heeft de regering een veel groter probleem.
Dus zo een vaart zal het zeker niet lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, niet 'zomaar'.
er is nu al een beperking op de hypotheekrenteaftrek van kracht. die is eind 1999 ingegaan en houdt in dat iedere Nederlander maximaal voor 30 jaar hypotheekrente af kan trekken. heb je na 30 jaar je hypotheek dus niet ingelost dan loopt die wel door maar heb je geen aftrek meer.

en nu wil de regering van de hele aftrek af. dat zal ook wel gebeuren maar hopenlijk op een geordende manier zonder dat veel hypotheekbezitters in de problemen komen.

in bijv. Zweden werd de hypotheekrente in een keer afgeschaft. gevolg was dat de huizenmarkt volledig instortte en er ruim 15 jaar over deed om te herstellen.

Hypotheekrenteaftrek past niet meer in het huidige denken, de meeste Europese landen kennen geen aftrek zoals bij ons.
daarnaast willen de banken van alle aflosvrije hypotheken af om de financiele risico's te beperken.