Is het mogelijk om de maandelijkse teruggaaf voor mijn hypotheek een keer per jaar terug te krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Als u de voorlopige teruggaaf niet over de verschillende maanden terug wilt krijgen, maar in 1 keer is dat pas mogelijk als u de voorlopige aanslag pakweg oktober van het lopende jaar indient. De verwerkingstijd is circa 6 weken. U krijgt de voorlopige teruggaaf over het gehele jaar dan in december.

Voorbeeld: u dient nu de VA2013 in. U krijgt de hypotheekrenteteruggaaf over 2013 a.s. december (of een maand later)
Dit bedrag wordt in 2014 na het indienen van de belastingaangifte 2013 verrekend met wat u alsnog moet bijbetalen of terugkrijgt. Of er volgt een nihilaanslag.

Het is gebruikelijker dat de voorlopige teruggaaf plaatsvindt nadat aangifte is gedaan. Bijvoorbeeld aangifte 2013 wordt gedaan in maart 2014. De voorlopige teruggaaf (over belastingjaar 2013) zal dan plaatsvinden in de eerstvolgende drie maanden. Sinds kort kan het ook voorkomen dat na belastingaangifte de fase van de voorlopige teruggaaf overgeslagen wordt en de aanslag direct definitief wordt.

N.B: de voorlopige aanslag 2014 is vanaf half november 2013 beschikbaar.
De voorlopige aanslag 2013 is al bijna een jaar beschikbaar. Zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/voorlopige_aanslag_nieuw/voorlopige_aanslag_aanvragen_of_wijzigen/programma_voorlopige_aanslag_voor_2013/
fisbel