Kan ik de overwaarde van mijn huis ook gebruiken om een bedrijfspand mee te financieren?

Ik ben een 28 jarige ondernemer uit Amsterdam. Sinds 2.5 jaar heb ik samen met een compagnon een eigen cafebedrijf en gaan de zaken erg goed. Nu ben ik van plan om binnen enkele weken zonder mijn compagnon een tweede cafebedrijf te kopen. Inmiddels is mijn huis afbetaald en hypotheek vrij en heb ik drie maanden geleden een taxatie rapport laten maken waarin de waarde uitkwam op 152.000. Momenteel heb ik een bovenmodaal inkomen. Nu heb ik voor de financiering van - hopelijk mijn tweede cafe - een bedrag van 80.000 euro nodig. Nu kan ik natuurlijk naar een bank gaan maar die vragen uiteraard een uitvoerig ondernemingsplan. Ook is de situatie nogal lastig omdat mijn compagnon geen trek heeft in nog een zaak en wij wel samen de lasten en de lusten dragen voor ons huidige cafe.

Zou ik de overwaarde van mijn huis kunnen gebruiken om een tweede hypotheek mee aan te vragen om daar vervolgens een bedrijfspand en verbouwing mee te financieren?

Alvast hartelijk dank!

MVG

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit moet je nooit doen. Als je dit doorzet dan ga je privé en zakelijk gewoon op een ongezonde manier met elkaar vermengen. Realiseer je wel dat zodra het slecht gaat met de zaak dat je je huis kwijt zal raken. Je zit dan dubbel in de shit. Ik weet niet of je ze hebt, maar bedenk toch maar even wat je je vrouw en kinderen aan zou kunnen doen mocht het misgaan. Gewoon lekker langs de bank. Zij zijn de experts. Als zij dit niet durven te financieren, waarom zou je familie dit dan wel voor je moeten doen?

Het beste antwoord

Ik zeg nee, want het is niet jouw geld, maar die van de bank ;-)

Nee het is niet zo strikt. Het ligt eraan wat je als motief opgeeft voor de bank. Als je meldt dat het voor een verbouwing is voor je huis, dan mag je dat niet aanwenden voor je bedrijf, omdat je de bank laat denken dat je huis verder in waarde gaat stijgen.

Volgens mij kan het als je meldt dat je het als startkapitaal inzet, en ze keuren het goed, dan lijkt me niets aan de hand. Het feit dat je sinds 2,5 jaar stabiel inkomen hebt (ook uit eigen zaak) en daarnaast ruim overwaarde hebt op je huis kun je vrij snel hypotheek krijgen, zonder ondernemingsplan.

Zal wel per bank verschillen.

Succes.

(PS als je met je compagnon een VOF hebt, dan kan dat lastiger worden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank voor je reactie! Ik zal volgende week een update plaatsen n.a.v mijn gesprek bij de bank!

Andere antwoorden (2)

Ja dat kan. Het is jou geld, dus mag jij bepalen wat jer ermee doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je praat over overwaarde terwijl het huis is afbetaald. Je hebt gewoon een huis zonder hypotheek. Als dat zo is kun je een hypotheek op je huis nemen als je inkomen dat toelaat. Waar je dat aan besteed moet je zelf weten.

Toegevoegd na 33 seconden:
Overigens kun je ook een langlopende lening nemen.