ik krijg netto uitbetaald dus geen recht op hypotheekrenteaftrek, kan ik bijv. me zusje bij me laten inschrijven om er recht op te hebben?

Beste lezers,

Omdat ik wereldwijd werk (baggeren) krijg ik een netto loon uitgekeerd, waardoor ik dus geen recht zou hebben op de renteaftrek. Nou is mijn vraag: zou ik bijv. mijn zusje (ander familielid) kunnen inschrijven (GBA) of diegene als fiscaal partner kunnen maken om zo toch in aanmerking te kunnen komen? Gaat toch om zo'n 300 euro!

Alvast bedankt!

Mvg,
Wouter

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dan zal je moeten gaan samenwonen en je zusje deeleigenaar moeten maken van je woning. Dit moet je notarieel regelen en ook moet zij in de hypotheek acte komen te staan als deel aansprakelijke voor de hypotheek schuld. Simpeler is om in en jaarlijkse belasting aangift je rente kosten op te voeren. Deze wordt dan verrekend met je verzamel inkomen en krijg je het via een teruggave een jaar later terug. Ga naar een belasting adviseur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is voor mij een vraag of het juist is dat u géén recht zou hebben op hypotheekrenteaftrek. U heeft een eigen woning. Staat u ingeschreven op dit adres? Waarschijnlijk wel. In het algemeen is het zo dat de eigen woning het hoofdverblijf moet zijn om voor hypotheekrenteaftrek in aanmerking te komen.

Stel dat u géén recht zou hebben op hypotheekrenteaftrek. Dan is het idee om uw zus in te schrijven op uw adres nog niet zo gek. Voor uw zus moet de eigen woning dan natuurlijk wel het hoofdverblijf zijn. Zomaar inschrijven en verder niets is fraude.
Om in deze situatie voor hypotheekrenteaftrek in aanmerking te komen is het niet nodig om uw zus mede-eigenaar te laten worden van de woning. Het volstaat om een notarieel samenlevingscontract te laten maken. Dat kost slechts een paar honderd euro. Daarmee bent u fiscaal partners.

Uw zus moet natuurlijk wel inkomen hebben om de hypotheekrenteaftrek via haar inkomen te kunnen verzilveren. Als dat inkomen meer is dan € 20.000 vindt de aftrek (grotendeels) plaats met 42% belastingteruggave. Bij de verdeling van de aftrekpost wordt de hypotheekrenteaftrek dus aan haar toebedeeld. Maar let op: deze constructie is alleen nuttig als u géén recht op hypotheekrenteaftrek zou hebben.
fisbel
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
U hoeft beslist geen gezamenlijk eigenaar van de woning te zijn !!van de eigen woning te zijn. Het eerste antwoord heeft u op het verkeerde been gezet. Het enige voor de hypotheekrenteaftrek dat voor u telt is dat u een fiscaal partner heeft met inkomen. Een fiscaal partner die op uw woonadres staat ingeschreven. Dat kan dus uw zus zijn. En als er een nieuwe vriendin in uw leven komt met inkomen kunt u met haar een samenlevingsovereenkomst sluiten. (of trouwen of een kindje krijgen) In bepaalde situaties met twee fiscale partners kan er gekozen worden wie de fiscaal partner wordt. Leest u mijn antwoord nog eens door.van de eigen woning te zijn. Het eerste antwoord heeft u op het verkeerde been gezet. Het enige voor de hypotheekrenteaftrek dat voor u telt is dat u een fiscaal partner heeft met inkomen. Een fiscaal partner die op uw woonadres staat ingeschreven. Dat kan dus uw zus zijn. En als er een nieuwe vriendin in uw leven komt met inkomen kunt u met haar een samenlevingsovereenkomst sluiten. In dit soort situaties met twee fiscale partners kan er meestal gekozen worden wie de fiscaal partner wordt. Let u er ook op dat u voor eventuele toeslagen zoals zorgtoeslag toeslagpartners wordt. Als uw zus nu bijvoorbeeld zorgtoeslag krijgt kan het zijn dat op grond van het toetsinginkomen (verzamelinkomen van beiden opgeteld) er geen recht meer is op de toeslag. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/aangifte_met_fiscale_partner/aangifte_met_fiscale_partner
fisbel
10 jaar geleden
O, o, o – oppassen geblazen hier.
Uw zus moet zich inschrijven op uw woonadres om de hypotheekrenteaftrek te kunnen verzilveren. U sluit een samenlevingscontract af. Als uw zus op dit moment een koopwoning heeft komt die in Box 3 terecht. Er is dan geen hypotheekrenteaftrek meer mogelijk. De koopwoning is dan immers niet meer het hoofdverblijf. Als ze de koopwoning leeg / te koop zou zetten is er nog 2 jaar + lopend jaar hypotheekrenteaftrek mogelijk. Ik ga er even vanuit dat ze géén koopwoning heeft op dit ogenblik. Als ze in de toekomst weer 'op zich zelf' wil gaan wonen, is er een nieuwe situatie. Ze woont dan niet meer bij u in en de hypotheekrenteaftrek voor u is dan niet meer mogelijk. Ook al heeft u een samenlevingscontract.
Algemeen geldt dat fiscaal partners slechts voor 1 Eigen Woning de hypotheekrenteaftrek mogen toepassen.