Wat is het slimste als starter op de woningmarkt. Een vaste hypotheekrente voor een langere of een kortere termijn? Of kiezen voor variabel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Ivana
10 jaar geleden
De rente is momenteel laag. Lijkt mij dat een langere periode wijs is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem maar een variabele rente. Het gemiddelde van een variabele rente is altijd lager dan een lage rente met een lange termijn.
Trouwens bij een hypotheek zijn de VOORWAARDEN belandrijker dan de RENTE !!!!!!!!!!!!
B.V. aflossing 25% van de hoofdsom boetevrij.
Op deze wijze was mijn huis in 12 jaar hypotheekvrij.
Al 10 jaar geen bijtelling van het eigenhuisforfait

Antwoorden (2)

De meeste mensen kiezen voor een 10-jaar vaste hypotheekrente. Dat is veilig, want je weet de komende tien jaar precies waar je aan toe bent. Voor de eerste tien jaar loop je niet het risico dat je maandlasten opeens flink hoger worden. De realiteit is voor de laatste tien jaar: wie kiest voor een variabele rente was de afgelopen tien jaar goedkoper uit geweest.

Afgelopen week deed ik een aangifte voor iemand met een variabele rente van nog geen 1,5%. De betaalde rente over de laatste jaren was minder dan 2%. Als er een buffertje is aan spaargeld van pakweg minimaal € 10.000 kan er best gekozen worden voor de variabele rente.

Wil men meer zekerheid: bijvoorbeeld voor de eerste 10 jaren waarbij het aftrekbare rentendeel van de annuïteitenhypotheek nog het overgrote deel is van de totale rente die betaald moet worden, kan natuurlijk gekozen worden voor een 10-jaar vaste hypotheekrente. Stel dat na 10 jaar blijkt dat er bij deze laatste keuze 10 jaren x € 2000 'te veel' is betaald, dan is de schade € 20.000 Netto bij 42% aftrek is dat 20K minus € 8400 is € 11.600 Per jaar een kleine € 1000 waarvoor dan wel zekerheid is ingekocht.

Het omgekeerde kan zich ook voordoen: de variabele rente stijgt naar 5% of hoger. Dan blijkt het verstandig te zijn geweest zekerheid in te kopen. Algemeen zou kunnen worden gesteld dat de gok van de variabele rente best kan worden genomen als er enige reserve (buffer) is.
fisbel
10 jaar geleden
Als je onrust op het rentefront wilt uitsluiten dan kies je het best voor een langere termijn waarin de rente vaststaat.
Hierbij geldt dan wel dat je een hogere opslag op de rente krijgt waardoor het te betalen rentepercentage dus hoger is dan wanneer je een korte of variabele termijn zou kiezen. Maar ook die hogere rente is gewoon aftrekbaar en zal dat voorlopig ook wel blijven.

Momenteel is de hypotheekrente al erg laag en deze zal vermoedelijk ook nog niet snel stijgen. De reden hiervoor is dat de economie op de rand van deflatie is gekomen.
Er is nog geen deflatie maar de kans erop lijkt groter dan ooit.
Deflatie wil zeggen dat de prijzen voor goederen en diensten onder druk staan en in rap tempo verlaagd worden, prijsdumping.
(de waarde van de munt stijgt, je krijgt meer voor minder geld).

Dat maakt dat consumenten gaan afwachten of iets goedkoper wordt en daardoor aankopen uitstellen. De markt wordt een afwachtende markt waardoor de prijzen nog meer dalen. De consument zal denken dat het nog wel goedkoper kan en ziet dat ook gebeuren en wacht af, wat de deflatie in stand kan houden.
Op de middellange duur zal deflatie ook de inkomens gaan aantasten want de lonen kunnen niet meer verhoogd worden. Want, omzetresultaten in geld dalen terwijl vaste lasten gelijk blijven. Men verarmt dan snel.

Om dit horrorscenario te voorkomen zullen de Centrale Banken er alles aan doen om een zekere inflatie op te bouwen en in stand willen houden. Dat vereist dat de rente laag moet blijven om kredieten uit te kunnen blijven zetten.

In dit klimaat is de keuze voor een variabele hypotheekrente betrekkelijk veilig als je ook de vrijheid hebt om op korte termijn binnen de looptijd alsnog kunt opteren voor een vaste renteperiode. Maar de kans dat je dan hoger uitkomt dan wanneer je nu meteen een rentevaste termijn kiest is dan wel levensgroot aanwezig.