Heeft de waarde van je huidige koopwoning invloed op een nieuwe, hogere hypotheek? (zie uitleg)

Mijn huidige woning is ongeveer 155.000 euro waard, ik heb hiervoor (en wat andere dingen) 8 jaar geleden een hypotheek afgesloten van 165.000, toen kostte de woning 136.000 euro.

Ondertussen is mijn financiële situatie (o.a. hoger inkomen) dusdanig veranderd dat ik een hypotheek van 230.000 zou 'kunnen' krijgen en dus een woning in die prijs zou 'kunnen' kopen.

Maar nou vroeg ik me af of dit in praktijk wel mogelijk is.
Heeft de huidige waarde van mijn woning (en mijn huidige hypotheek) invloed op de maximale hoogte van een nieuwe hypotheek?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ja natuurlijk is dat van invloed. Je huis kan wel 155.000 waard zijn, en de WOZ waarde zal ook best een aardige indicatie geven van de waarde van je huis, maar de bank zal graag goed willen inschatten wat je financiele situatie is aan het einde van de rit. D.w.z. je woont in je nieuwe huis, en je oude huis is verkocht.

Jij zult ook weten, dat als je je huis te koop zet, het nu een hele toer wordt om het te verkopen. En dat weet de bank ook. Je bent echt geen uitzondering, als je maandenlang met 2 hypotheken zit, en je huis na pas een jaar wordt verkocht, 20% onder de vraagprijs.

Stel nu eens dat je je huis al verkocht had. In dat geval zou je de bank OOK het financiele overzicht hebben laten zien van na de verkoop. D.w.z wat heeft het huis opgebracht, hoeveel hypotheek rustte er nog op, en de uitslag is dan "je eigen geld" wat je inbrengt.

Maar je hebt je huis nog niet verkocht, dus de bank zal die situatie in moeten schatten. Ze willen dus de hoogte van je huidige hypotheek weten, de WOZ waarde van je huidige huis, je inkomen, en op basis daarvan zul je een hypotheek krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, een bank geeft je een hypotheek op basis van je inkomen en de waarde van het nieuwe huis.

Wel is het zo dat je de winst op je oude huis moet inbrengen in het nieuwe, doe je dat niet dan is dat deel niet langer aftrekbaar. Niet verboden, maar kan de maandelijkse lasten wel opschroeven.

Ook zul je de restschuld moeten aflossen van spaargeld, want anders houdt de bank bij de berekening van een maximale hypotheek wel rekening met de restschuld van 10.000 op je huidige woning. En dat verlaagt de max hypotheek aanzienlijk.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo lang je huidige huis niet verkocht is / je huidige hypotheek niet afgelost zal de bestaande situatie wel degelijk invloed hebben op de voorwaarden waaronder een nieuwe hypotheek verstrekt wordt. Je hebt lopende verplichtingen en de bank gaat inschatten of jij daar bovenop nog extra verplichtingen kunt betalen.