Wat gebeurd er met je oude hypotheek door de nieuwe regeling?

Nu de regels aangescherpt zijn en je dus minder kan lenen zullen veel gezinnen in de problemen komen (niet alleen gezinnen natuurlijk) Wat gebeurd er als je hypotheek afloopt en je niet bij een ander terecht kan vanwege een te laag inkomen? Vraag het mij af wat er dan met de huizenmarkt gebeurd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

In het ergste geval moeten die mensen hun huis met verlies verkopen.
En op langere termijn zal de huizemarkt instorten, maar zover zal het niet komen omdat er dan nog een crisis zou volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de ene crisis sluit de andere niet uit.
Als je hypotheek afloopt, dan is (als het goed is) het huis afbetaald, en is er dus verder niets aan de hand.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is natuurlijk niet waar. Een hypotheek sluit je voor een aantal jaren af en als de jaren verstreken zijn, moet je een nieuwe hypotheek afsluiten. Het kan dus zijn, dat mensen die eerst wel een hypotheek konden krijgen, dat nu niet meer krijgen omdat met de huidige regeling hun inkomen te laag is.
jc54
12 jaar geleden
Er wordt van uit gegaan, dat aan het einde van de hypotheek de complete lening is afgelost. Doorgaans is dat na 30 jaar.
Mogelijk bedoel je de rentevast periode, die kan variëren van één tot 30 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jc54 dat is vaak alleen het geval bij de annuïteitenhypotheek, ofwel de oerhypotheek. Door de regels omtrent hypotheekrenteaftrek is de annuïteitenhypotheek erg impopulair geworden.
Alhoewel je ook kapitaal kunt opbouwen via een spaar- en of beleggingshypotheek.
http://www.huizenzoeker.nl/nieuws/hypotheekmarkt/helft-hypotheeksom-niet-afgelost.html
Cryofiel
12 jaar geleden
Een hypotheek kan ook eindigen als je verhuist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of bij een scheiding
jc54
12 jaar geleden
Ik begreep uit de toelichting dat bedoeld wordt wanneer de hypotheek normaal afloopt, niet wanneer hij tussentijds opengebroken wordt. Er wordt niet gesproken van voortijdige beëindiging.
Bestaande hypotheken vallen daar niet onder. Daarvan wordt weer een nieuwe rente periode vastgesteld. Hiervoor krijg je van je hypotheekverstrekker gewoon een voorstel. Dus niet aan de hand.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat als de banken een hoge rente rekenen. Ze weten immers toch dat je niet weg kan naar een ander. En bijvoorbeeld de DSB bank?
ronron1212
12 jaar geleden
Ik weet niet wat je met DSB bedoeld want dat is iets heel anders. Je kunt als je rente periode verloopt gewoon een offerte vragen bij een andere hypotheekverstrekker als je dat wilt. Nieuwe hypotheken worden nu anders in elkaar gezet.
Cryofiel
12 jaar geleden
En dat is precies het probleem. De bestaande hypotheekverlener zal een erg hoge rente kunnen vragen. Immers, als je niet op dat dure aanbod ingaat, ben je verplicht je hypotheek over te sluiten, en dan val je onder de nieuwe regels - die misschien je faillissement betekenen.
ronron1212
12 jaar geleden
Onzin Cryofiel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel heeft gelijk.
Ik heb zelf hyphotheek overgesloten, maar ik ben in de nieuwe situatie veel meet kwijt dan in de oude situatie met de zelfde voorwaarden.
Als ik dat niet zou kunnen betalen, dan zou ik mijn huis moeten verkopen.
De baanken zijn voorzichtiger geworden en rekenen hogere rentes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, Cryofiel, ik heb ook bij de DSB een hypotheek lopen. En bij de rente-aanpassing bood men een veel hoger rentepercentage aan. Maar wisselen van hypotheekbank kan niet zomaar; er ligt immers een contract. Dit contract ontbinden kost heel veel geld. En zo kunnen banken je lokken met een laag instaptarief, dat binnen de kortste keren flink omhoog gaat.