Zijn er financieringsmodellen waarin ouders de overwaarde van hun huis inzetten voor de aankoop van een huis voor een kind?

Mijn huis is in waarde verdubbeld ten opzichte van de hypotheek die ik erop afgesloten heb. Die meerwaarde zou ik willen gebruiken om een kind een steuntje te geven op de woningmarkt.
De hypotheekadviseur is nogal gereserveerd: "Hangt ervan af wat U wilt".
Zijn hier geen financieringsmodellen voor?
Zijn er banken die iets doen voor starters op de woningmarkt in combinatie met ouders met overwaarde ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat ook zoiets als de generatiehypotheek. Voorbeeld:
http://www.rabobank.nl/particulieren/producten/hypotheken/overzicht_hypotheken/generatiehypotheek

Het beste antwoord

1. Je kunt een kind (eenmalig) een groter bedrag schenken, als voorschot op het erfdeel.
2. U kunt uw geldgever vragen (door verhoging van hypotheek) om een bankgarantie te geven aan de hypotheek bank van het kind.
Bouw een clausule in dat als bij uw overlijden er onvoldoende geld is voor de andere kinderen dat het nu goed bedeelde kind een schuld heeft aan de andere kinderen.
Let op hoe te voorkomen dat het/de andere kind/kinderen (of hun partner(s) niet achtergesteld worden of dat zo voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Deze mogelijkheden waren er tot 2008 maar inmiddels heeft de AFN de regels zo strak gemaakt dat het krijgen van een hypotheek een feestje waard is. Wel is een mogelijkheid om 50.000 euro op te nemen aan hypotheek en dit te schenken zonder te hoeven afrekenen. Een andere mogelijkheid is om zelf hypotheek op te nemen en de zoon hypotheek te verstrekken. Dit kan voordeel opleveren door als zelf 5% betaald moet worden (is netto) de zoon 6,5% (bruto) te laten betalen en hem verschil onder de tafel terug te geven. Als de toetsing maximale hypotheek echter niet toereikend is rest niet anders dan weer zelf hypotheek te nemen en dit geld renteloos aan zoon te lenen omdat geldverstrekker bewijs wil zien. Hier valt wel mee te spelen overigens waardoor de optie hiervoor weer ingezet kan worden en gelijk goedkoopste is omdat zoon feitelijk een veel lagere rente gaat betalen terwijl er zelf geen lasten aan vast zitten.
Succes en een goed financieel adviseur komt hier zelf mee. Zoek in ieder geval adviseur met Keurmerk Financiële Dienstverlening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn genoeg mogelijkheden. O.a. de ouder-kind-hypotheek.
http://www.geld-en-leningen.nl/hypotheken/ouder-kindhypotheek-een-startershypotheek-voor-kinderen-samen-met-de-ouders

Hier kun je lezen, dat er nog veel meer mogelijkheden zijn:
http://www.eigenhuis.nl/hypotheken-financien/hypotheken/hypotheek-afsluiten/wat-kan-ik-betalen/financiele-hulp/ouders-helpen-kinderen-intro/

Als je zoiets echt goed wilt doen, en je wilt een verantwoorde keuze maken, dan zou je een onafhankelijk financieel adviseur in kunnen schakelen. Dat kost je een paar centen, maar dan ben je er van verzekerd, dat het advies ook echt onafhankelijk is. Zo'n adviseur heeft er geen belang bij om je hypotheken aan te smeren, omdat hij niets verkoopt, en ook nergens provisie over krijgt.
http://www.vofp.nl/

Veel succes!