Een informeel akkoord o.b.v. jouw antwoorden op vragen, kan al binnen enkele uren. Daarna moet je allerlei bewijsstukken overleggen, waarna binnen enkele weken een formeel akkoord volgt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Banken zijn tegenwoordig erg terughoudend in het verstrekken van leningen en willen een grote zekerheid dat je de schuld kunt terugbetalen. Ik heb zelf onlangs een hypotheek overgesloten en met name het verzamelen van de stapel bewijsstukken kan wel een tijdje duren. Zo moet je bijvoorbeeld een werkgeversverklaring hebben en ben je daarvoor dus afhankelijk van het werktempo van anderen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Kan ik er dan vanuit gaan dat zij voor de offerte al wel mijn kredietwaardigheid checken bij het bkr?
paulus811
12 jaar geleden
Ja, dat zullen ze zeker doen. Maar wat vooral lang duurt is het laten opstellen van een taxatierapport. Je maakt een afspraak met een taxateur, die taxeert het pand en neemt dan ongeveer nog een week de tijd om een taxatierapport te schrijven. Dit is een van de bewijsstukken die de bank wil hebben vóórdat ze definitief JA zeggen op jouw aanvraag. De lening moet namelijk wel in overeenstemming zijn met de waarde van het onderpand (het huis) en dat dat de laatste twee jaar nogal eens flink gedaald kan zijn, hoef ik niet te vertellen denk ik.
paulus811
12 jaar geleden
Hoo, jouw kredietwaardigheid kent het BKR niet. Wat ze alleen weten is of je schulden hebt (gehad de afgelopen 5 jaren) en of je die netjes (hebt) afbetaald. Meer weten ze niet. En onder die schulden vallen ook postorderaankopen op afbetaling, credit cards, schulden bij telecom providers en rood staan op de bank boven 500 euro. Allemaal niet erg, mits je hebt laten zien dat je netjes terugbetaalt. Of je kredietwaardig bent, hangt vooral van je inkomen nu en op lange termijn af. De hypotheekschuld heb je namelijk meestal voor tientallen jaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt inderdaad binnen een paar uur incalculeren of het gaat lukken, maar voor je zover bent ben je ettelijke weken verder. Plus dus.
Dat kan 1 tot 2 weken duren.
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Het kan ook 3 tot 4 weken duren. Beetje kort door de bocht hoor ronron.