Welk krediet op te zeggen om een hypotheek te krijgen?

Vandaag ontving ik bericht dat onze hypotheekaanvraag is afgewezen omdat wij teveel kredieten hebben. Er wordt melding gemaakt van 2 kredieten van 1000 euro en een krediet van 999 euro. Samen met mijn lopende fietsenplan, zou dit 1 krediet teveel zijn. Ik zal daarom het fietsenplan versneld moeten aflossen of 1 van de overige kredieten moeten opzeggen. Omdat ik begin mei de financiering rond moet hebben, is versneld aflossen van het fietsenplan geen optie. Ik zal dan namelijk pas in mei bewijs hebben op papier (loonstrook) dat het fietsenplan betaald is.

Daarom wil ik 1 van de overige kredieten opzeggen, maar ik begrijp niet welke kredieten het betreft. Mijn vrouw heeft een ABN-rekening waarop zij rood kan staan. Ik heb een ABN-rekening en een ING-rekening waarop ik rood kan staan. Op geen van de rekeningen staan wij rood, dus het opzeggen van een krediet is geen probleem. Echter twijfel ik of de betreffende rekeningen de door de hypotheekverstrekker vermelde kredieten zijn. Wij hebben namelijk ook beiden een creditcard.

Bij elkaar zouden dit 5 kredieten zijn, maar de bank noemt er maar 3. Betekent dit dat de creditcards niet als krediet worden geregistreerd bij het BKR? Of worden deze creditcards samen gezien met de eerder genoemde bankrekeningen?

Situatie is nu dat ten minste 1 van de kredieten moet worden opgezegd. Ik moet daarvan een bewijs van opzegging hebben en de bank zal de registratie bij het BKR moeten afmelden.

Wat is de snelste oplossing?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Roodstand telt als krediet ook al sta je niet rood dus die opzeggen zou voldoende moeten zijn , was tenminste bij mij wel zo.

Vind het wel raar dat je dit pas hoorde nadat je een aanvraag hebt gedaan
Mijn hypotheek adviseur melde dit gelijk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben geen deskundige maar spreek uit me eigen ervaring en toen was het goed
De hypotheekbank stelt voorwaarden aan het verstrekken van een hypotheeklening. In jouw geval de verschillende kredieten. De hypotheekbank moet jou kunnen zeggen om welke leningen/kredieten het gaat zoals rood staan, creditcards enz. Ik zou deze bank de werkelijke gegevens vragen. Deze hebben ze vanuit Het centrale pint uit Tiel dus het moet voor jou geen puzzel blijven.