Mijn ex en ik zijn al langere tijd uit elkaar maar hebben wel samen een huis. Mijn nieuwe vriendin wilt haar deel overnemen, is dat mogelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Als het een koophuis is kan je vriendin je ex uitkopen als je ex daar ook mee akkoord gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beide partners bepalen de waarde van hun huis die ze daarvoor willen hanteren. Ze kunnen bijvoorbeeld het gemiddelde nemen van de WOZ waarde en de de geschatte werkelijke verkoopwaarde. Voor dat laatste kun je een makelaar inschakelen, als hij een offerte wil uitbrengen voor de verkoop van je huis zal hij toch een startprijs moeten noemen (wel net doen of je serieus wilt verkopen natuurlijk). Je kunt echter ook de geschatte verkoopwaarde als uitgangspunt nemen. Het is maar waar je samen voor kiest.
Trek de hypotheek daarvan af
Als partner A het huis overneemt, zal hij partner B uit moeten kopen. De hierboven overeengekomen verkoopwaarde wordt als beginbedrag genomen. Hiervan wordt de hypotheek afgetrokken.
De nieuwe partner kan de hypotheek overnemen. Maar deze heeft waarschijnlijk meer geld nodig om de ander uit te kopen. Is dit het geval dan kun je de oude hypotheek stopzetten en een nieuwe hypotheek afsluiten. Het voortijdig stopzetten van de hypotheek kan echter geld kosten. Trek deze ook van het bovenstaande bedrag af.
Misschien krijg je bij het stopzetten van de hypotheek ook geld terug van de geldverstrekker. Voor de afkoop van een levensverzekering bijvoorbeeld. Dit is een bate, en wordt dus bij bovenstaand saldo opgeteld.
Je zal bij de notaris langs moeten voor een akte van deling. De vertrekkende partner kan na het opmaken van deze akte geen aanspraak meer maken op het huis. De kosten van deze akte zou je (in overleg) kunnen delen. In dat geval kun je het bedrag van het saldo aftrekken.
Het saldo dat je nu overhebt is de overwaarde van het huis. Deel dit door twee, en je hebt het bedrag waarvoor je partner je partner dient uit te kopen.
Om dit bedrag te financieren na een echtscheiding heb je waarschijnlijk een aanvullende of nieuwe hypotheek nodig.
Is er geen over nauwelijks overwaarde dan valt er ook niets of weinig uit te kopen. Als één van de ex-partners dan in het huis blijft wonen doet deze er verstandig aan de bestaande hypotheek over te nemen.
Laat jullie dus goed adviseren hierover.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga met z'n drieen onderzoeken wat de beste manier is om dit te realiseren, jullie zullen in moeten leveren, het is geen beste tijd voor de huizenmarkt, maar met een goede adviseur kun je een hoop leed voorkomen, regel dit dus niet op eigen houtje.
In het echtscheidingsconvenant moet worden opgenomen hoe jullie de boedel scheiden. Het huis is daar een van. Taxatie van het huis is het eerste wat je moet doen. De overwaarde in het huis zul je moeten delen. Overwaardeis waarde huis bij taxatie - hypotheek. Dan zul je bij de bank de hypotheek moeten over sluiten dat kan je doen samen met je nieuwe vriendin. De bank moet je dus wel een nieuwe hypotheek willen verstrekken.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ kort en duidelijk antwoord op de gestelde vraag