kan ik hypotheekrente blijven aftrekken als ik stop met werken ?

Toegevoegd na 6 dagen:
Huurwaardeforfait is inkomen

Toegevoegd na 6 dagen:
Huurwaardeforfait is inkomen

Toegevoegd na 6 dagen:
Huurwaardeforfait is inkomen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Waar wil je het dan nog van aftrekken of heb je andere inkomsten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee zonder inkomen kun je geen aftrek op de belasting hebben. Weet ook niet hoe je je hypotheek nog kan betalen. Maar om in aanmerking te komen voor de rente aftrek op je hypotheek heb je inkomsten nodig om inkomstenbelasting te betalen en waar vervolgens hypotheekrente van kan worden afgetrokken.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou middeling met andere jaren nog kunnen?
Of omdat je misschien een negatief inkomen heb. Of kan een negatief inkomen niet ontstaan door rente aftrek
fisbel
11 jaar geleden
Otavalo: U heeft geen inkomen Box 1: werk en woning. Dat betekent dat uw verzamelinkomen Box 1 door de hypotheekrenteaftrek negatief wordt. Dit negatieve inkomen of verlies schuift door naar een vorig jaar - carry back. Voor 2012 is dat 2009, vervolgens 2010 en 2011 Hierdoor wordt het inkomen Box 1 in 1 van deze jaren vermindert met als waarschijnlijk gevolg belastingteruggave. Deze regeling heet de doorschuifregeling. Als het negatieve inkomen gedurende de 3 voorgaande jaren niet verrekend kan worden schuift het negatieve inkomen door naar een volgend jaar. ALS er in een volgend jaar inkomen Box 1 is wordt het negatieve inkomen alsnog in mindering gebracht op het inkomen Box 1. Met als gevolg minder te betalen belasting. Dit kan gedurende 9 toekomstige jaren gebeuren. Als er in al deze jaren geen inkomen Box 1 is is de betaalde hypotheekrente dus niet te verzilveren.
Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/vennootschapsbelasting/verrekenen_van_verliezen/
Ja hoor, dat kan.
Hypotheekrenteaftrek kan je aftrekken van inkomen uit box 1.
In box 1 zit een heel rijtje van mogelijke inkomens (zie ook 2de linkje), maar om er een paar te noemen: -Loon (wat heb je dan waarschijnlijk niet als je stopt met werken), -Pensioen (deze wellicht wel), - winst uit onderneming, - werknemersverzekeringen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Peter inkomen is inkomen
fisbel
11 jaar geleden
Nee inkomen is geen inkomen.
Er moet duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen de inkomens in de 3 verschillende boxen. Deze boxen hebben een zelfstandige belastingheffing. Voor Box 1 zijn er 4 tariefgroepen met de bekende percentages.
Voor Box 3 is de belastingheffing 30% en voor Box 2 25% NB: het verzamelinkomen wordt vastgesteld in de volgorde: Box 1, Box 3 en tot slot Box 2. Als er € 7000 negatief inkomen Box 1 is en het fictief inkomen Box 3 is € 20.000 wordt het verzamelinkomen € 13.000 Voor de toeslagen van belang als toetsingsinkomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, ik zie dat fisbel al geantwoord heeft -> thanks! :-).
ronron1212 heeft niet echt verstand van zaken hier. Inkomen is helemaal niet altijd inkomen. Als dat zo zou zijn, waar moeten al die tax adviseurs dan van leven.... :-). In een andere reactie, bij een ander antwoord, wel op deze vraag, staat ook een stukje over doorschuiven van inkomens enzo. Vooral bij negatief inkomen interessant. Dan kan je dus geld terug krijgen over voorgaande jaren. Het kan denk ik helemaal geen kwaad om eens met een mannetje te gaan praten. Daar geef je dan wellicht 100 euro aan uit. Maar met schuiven van jaren, krijg je echt een veelfout terug
Zolang je voldoet aan de wettelijke voorwaarden: ja. Dat staat los van het al dan niet werken.

Uiteraard moet je wel een bron van inkomsten hebben om de hypotheekrente te kunnen blijven betalen. Alleen betaalde hypotheekrente mag immers opgegeven worden.
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Dan zal dat spaarsaldo beneden een bepaalde grens liggen, anders moet je het wel opgeven (in box 3).
fisbel
11 jaar geleden
Er zal sprake zijn van spaargeld boven de vrijstellingsgrens. In dat geval moet het spaargeld worden opgegeven bij de jaarlijkse IB-aangifte.