Wat als ik mijn aflossingsvrije gedeelte in mijn hypotheek na de looptijd van 30 jaar niet heb afgelost?

Is het normaal dat een bank dan dit gedeelte weer aan mij zal blijven lenen tegen het dan geldende rentetarief? is dat gebruikelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Feitelijk kan de bank de schuld na 30 jaar opeisen. Dit is in de hypotheekakte terug te vinden.
Banken hebben in het verleden echter zelf regels vastgesteld over de maximale hoogte van een aflossingsvrije hypotheek die zij acceptabel vonden. Hierbij wordt meestal gekeken hoe hoog de hypotheek is t.o.v. de waarde van de woning. Dit is een risico dat zij bij aanvang acceptabel vonden. Het is daarom niet logisch dat zij dit risico na 30 jaar niet meer zouden willen nemen.

In vrijwel alle gevallen zal een bank de lening na 30 jaar gewoon stilzwijgend verlengen. Zeker wanneer je tijdens de looptijd altijd netjes aan je verplichtingen hebt voldaan.

Gezien de onrustige markt omstandigheden dien je er echter wel rekening mee te houden dat steeds meer banken het recht zullen uitoefenen om na 30 jaar wél hun geld terug te vragen.

Het is echter de vraag of je tegen die tijd een soortgelijke lening nog elders af kunt sluiten.
Ik raad je daarom aan om tijdig advies in te winnen bij een (onafhankelijk) adviseur om de mogelijkheden te bespreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het hangt af van jouw inkomen op dat moment (en je verwachte inkomsten in de toekomst) of een bank weer een lening zal willen verstrekken. En dan is het nog maar de vraag voor hoelang en tegen welke voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de bank maakt het niet uit of de rente voor u aftrekbaar is (of niet).
Het huis geldt als onderpand, de hoogte van de hypotheek is ook afhankelijk van uw leeftijd op dat moment.
Wij hebben nu ook een hypotheek welke nu nog 27 jaar loopt, maar onze "30 jaar aftrek" is al voor het einde van deze periode verlopen.
Je betaald gewoon de lopende hypotheekrente, maar kan niets meer aftrekken (althans... als deze regel dan nog geldt).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hypotheeklasten zullen dalen doordat je hypotheek voor een deel wordt afgelost. Daarnaast heb je nog inflatie. Precies is het natuurlijk niet te zeggen, maar voor het afl. vrije gedeelte betaal je gewoon hypotheekrente
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is gewoon een lening die 30 jaar vaststaat. De overeenkomst en rente zijn vastgesteld voor 30 jaar. Na 30 jaar is de overeenkomst verlopen en zal er een nieuwe overeenkomst met nieuwe rente worden aangeboden. Tegen die tijd zal de bank naar uw inkomen en leeftijd kijken, maar ook naar de marktwaarde van uw huis. Afhankelijk van die situatie zullen ze u een aanbod doen. Maar u bent ook dan vrij om zelf rond te shoppen naar een aantrekkelijk alternatief.