Ik word uitbetaald door een Zwitsers bedrijf. Ik wil een huis kopen en vroeg me af of ik in aanmerking kom voor hypotheekrenteaftrek ?

Toegevoegd na 51 minuten:
mijn vriendin wel. hoe werkt dit dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je in Nederland de belasting afdraagt, kan je in aanmerking komen voor hypotheekaftrek. Maar dit staat reeds op de helling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U schrijft ,,hypotheekaftrek,,
ronron1212
11 jaar geleden
Dan heb je geen recht op hypotheek aftrek in nederland daarvoor moet je hier inkomsten belastingbetalen
De Hypotheekrenteaftrek is een aftrekpost. Dat houd in dat het geld dat je hebt betaald aan rente, wordt afgetrokken van je belastbaar inkomen. Met een minder belastbaar inkomen hoe je ook minder belasting te betalen aan inkomstenbelasting. Dat is de simpele uitleg over de hypotheekrenteaftrek .

En dan nu jouw verhaal.
Vanaf je inkomen wordt automatisch belasting afgedragen. Dat gaat dus volgens jouw verhaal naar de Zwitserse overheid. (ik ga er van uit dat het daar hetzelfde gaat als hier).
Je belastbaar inkomen in Nederland is dan 0 euro. En de belasting wat je hebt betaald is logischerwijs ook 0 euro. En dat betekend dat er niets af te trekken valt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Volgens jouw aanvulling krijgt jouw vriendin wel inkomen uit Nederland. (en dus ook belasting betaald)
Dit betekend dat zij de rente dat ze heeft betaald kan aangeven bij de belastingdienst. Dit wordt in mindering gebracht op het belastbaar inkomen, en ze krijgt dan een herberekening van het af te dragen inkomensbelasting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De voorwaarde dat de vriendin de hypotheekrenteaftrek verzilvert kan alleen als er fiscaal partnerschap mogelijk is.
Vanaf 2011 kan er niet meer gekozen worden voor fiscaal partnerschap. Men is fiscaal partner of men is het niet.

1 van de mogelijkheden voor fiscaal partnerschap is een GEZAMENLIJKE eigen woning. De andere voorwaarden zijn zoals bekend: geregistreerd partnerschap, samen een kind of 1 van de partners heeft een kind van de ander erkend.
Of: bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
Lees de voorwaarden voor fiscaal partnerschap in de bron hieronder.

Er is trouwens nog een mogelijkheid voor hypotheekrenteaftrek TS: terugwentelen op een vorig jaar (3 jaar terug - carry back) of op een toekomstig jaar (evtl. zelfs tot 9 jaar vooruit - carry forward) Uitsluitend te overwegen als er in een vorig of toekomstig jaar (weer) in Nederland inkomen verworven is dat in een hogere schijf wordt belast dan het inkomen van de partner.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen_belasting_betalen_of_terugvragen/inkomstenbelasting_2012/fiscaal_partnerschap_2012/wanneer_bent_u_fiscale_partners/voorwaarden_fiscaal_partnerschap/voorwaarden_fiscaal_partnerschap
fisbel