wat zijn de wettelijke verplichtingen van de verhuurder als hij de huur wil opzeggen naar aanleiding van een huurachterstand van de huurder?j

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Hier vind je wat info over beëindigen huurovereenkomst:
http://www.rechtsbehoud.nl/index.php?hfst_id=50

"De gronden, waarop opgezegd kan worden zijn dus beperkt, ook de manier waarop opgezegd moet worden is strikt geregeld. De verhuurder moet bij aangetekend schrijven of deurwaardersexploit de huur opzeggen aan alle huurders, medehuurders en onderhuurders, en daarbij vermelden om welke reden er wordt opgezegd. Bovendien moet in de opzegging de huurder er op gewezen worden, dat hij zes weken de tijd heeft om te reageren op de opzegging. Verklaart de huurder niet akkoord te gaan of reageert hij niet op de opzegging, dan moet na afloop van die termijn van zes weken de verhuurder alsnog een procedure starten en de rechter verzoeken de ontbinding uit te spreken."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je wel onderscheid moet maken tussen een bedrijfspand of een woning. Indien het een woning betreft dan geldt er vaak een huurdersbescherming. Als de bewoner er pas net in zit is deze volgens mij nog niet zo streng.

Wat je in ieder geval moet doen is de huurder per direct per aangetekend schrijven in gebreke te stellen en nakoming van de overeenkomst te vorderen binnen redelijke termijn ( bijvoorbeeld achterstallige huur binnen 7 dagen). Indien dit niet wordt gedaan kan je ontbinding van de overeenkomst vorderen en betaling van alle achterstallige huur en gemaakte kosten voor incasso en gerechtelijke procedures. Pas daarna kan je een ontruimingstraject inzetten.

En anders even een goede jurist raadplegen. Dat kan je in een vervolgtraject een hoop ellende besparen.