Hoe kan het dat aan de Spaanse kust de vastgoedprijzen vaak lager zijn in meer toeristische gebieden?

Ik wil investeren in Spanje of Portugal, en hierbij (als ik er zelf ben) tussen de Spanjaarden zitten en niet tussen Duitsers, Belgen en Nederlanders. Dus de minder toeristische gebieden, ver van discobars en ander feestgedruis, all in ressorts etc. Ik volg hiervoor heel wat op internet, maar ga ook naar beurzen voor 2de verblijf. Wat ik niet begrijp is dat de relatief nieuwe woningen in de drukke toeristische gebieden in Algarve en Spaanse costa's vaak veel lager liggen dan aan de Atlantische kust (waar toch veel minder toeristen komen heb ik al zelf ervaren) of de Westkant van Andalusia. Ik zie hier net weer iets passeren voor 132500 in Alicante, terwijl ik daar bv. in de buurt van de kust van Lisboa amper iets voor vind.
Hoe kan dat? Ik ga er toch vanuit dat bij "vraag en aanbod" de drukste gebieden het meeste vraag hebben dus duurder zijn?

een jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Er spelen 2 zaken: inderdaad vraag en aanbod. De toeristische gebieden trekken niet alleen meer potentiële kopers, maar hebben (zeker na corona) ook veel meer aanbod.

Daar komt bij dat jij niet de enige bent die de voorkeur heeft voor een woning in Spanje waarbij je wel de voordelen van zon en strand hebt, maar niet de nadelen van toeristische drukte. Ook daar geldt dus het systeem van vraag en aanbod, alleen is er in dit geval veel meer vraag dan aanbod. En dus hogere prijzen voor vergelijkbare woningen.
een jaar geleden
De gevolgen van en de blijvende angst voor corona hebben ervoor gezorgd dat de vastgoedprijzen in de toeristische kustgebieden van Spanje en Portugal fors zijn gedaald. Veel favoriete bestemmingen zijn nagenoeg uitsluitend per vliegtuig bereikbaar (bijv. de Algarve) en vanwege corona is het toerisme daar naar toe geminimaliseerd: in 2020 en 2021 vaak minder dan 50% vergeleken met 2019.
De allochtonen -Spanjaarden en Portugezen- hoeven niet te vliegen en rijden wel massaal naar hun (minder toeristische) kustplaatsen en dus zijn de prijzen daar niet gedaald.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
Heel Spanje en Portugal behalve de gebieden die op zee liggen zijn met de auto te bereiken en daar gaat de vraag over @SentWierda
SentWierda
een jaar geleden
@ronron1212. De meeste buitenlandse toeristen die naar Spanje en Portugal gaan, komen uit Engeland, Zweden, Nederland, Duitsland. Slechts heel weinigen brengen het op met de auto naar bijv. de Algarve te rijden. Meer dan 99% vliegt. Daarover gaat de vraag..
De min kan ik niet plaatsen.- als veelvuldig Spanje- en :Portugalbezoeker (Costa del Sol, Algarve). Ooit ben ik een keer naar de Costa Brava gereden met de auto..
ronron1212
een jaar geleden
@SentWierda geen min van mij. Maar ik en vele van mijn vrienden hebben de reis naar zuid Yugoslavia gemaakt of naar zuid Italië, Spanje of Portugal en ga zo maar door. Nog steeds gaan veel mensen daar naar toe met de auto. Zoals bijv mensen met de caravan of tent of de huurders van huisjes. Ook trouwens engelse gaan met de boot naar Frankrijk en rijden dan verder.
SentWierda
een jaar geleden
@ronron1212. Dan zijn we het eens.
Velen rijden naar de zuidkusten van Spanje en Portugal. Maar dit aantal valt in het niet bij de vliegtuigladingen vol.
Het is ook nogal een verschil: 3 uur vliegen of 3 dagen rijden.
ronron1212
een jaar geleden
Drie dagen is een beetje overdreven. Waar denk je dat die files vandaan komen in frankrijk in de vakantie tijd?
SentWierda
een jaar geleden
@ronron1212. Nou vooruit, 4 dagen, naar Costa del Sol en Algarve..
De files rondom Parijs zijn van degenen die naar het midden/zuiden/westen van Frankrijk, de Costa Brava en de Rivièra rijden.
ronron1212
een jaar geleden
@SentWierda black zaterdag wel eens van gehoord? Hele files naar spanje portugal door frankrijk heen 4 dagen is helemaal overdreven 2 dagen. Maar als we het eens zijn er gaan dus nog heel veel mensen met een auto