Kan je in de randstad een huis kopen met een inkomen van 38.000 bruto per jaar?

Welke extra kosten heb je bij daankoop en bij verloop van tijd. Eigen bijdrage, vve.... Dat soort dingen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Met de huidige rentestand kun je best wel aardig lenen.
Al dan niet in de Randstad, het gaat erom wat je op basis van jouw inkomen kunt krijgen. Vuistregel is dat zo ongeveer 4 tot 4.5 keer je bruto jaarinkomen als hypotheek kunt krijgen. Uiteraard afhankelijk van eventueel overige schulden en vaste lasten.

Tegenwoordig is er wel eigen geld benodigd, dus zonder spaargeld is een huis kopen vrijwel niet mogelijk. Ik meen dat in dit jaar het maximaal te finanieren bedrag 102% van de koopsom is. Met andere woorden, je kunt de koopsom financieren + 2 procent. Echter is die 2% nooit dekkend voor de bijkomende kosten koper. Dat moet dus uit eigen middelen komen.

De Randstad is groot. Het hangt ervan af waar je wilt kopen. In dorpen of middelgrote steden koop je al een appartement vanaf 100.000 Euro, in bijvoorbeeld Amsterdam wordt dat lastiger.

Overige kosten zijn divers. Denk sowieso aan alle "logische" kosten als energie, verzekering, water, gemeentelijke heffingen enzovoorts. Bij appartementen is het ook zo dat je vaak binnen een VVE (Vereniging Van Eigenaren) valt, waar je ook een contributie aan dient te betalen. Bij een hypotheek ben je doorgaans verplicht een opstal- en levensverzekering af te sluiten.

Raadzaam is om eens vrijblijvend een afspraak te maken met een hypotheekadviseur. Oriënterende gesprekken zijn in de regel gratis. Een dergelijk persoon kan berekenen wat jij kunt lenen, kan je adviseren over overige kosten en zaken en kan je uitleggen hoe het traject van kopen/verkopen in zijn werk gaat.

Maar om kort en bondig antwoord te geven op je vraag: met een bruto jaarinkomen van 38K, moet het mogelijk zijn om een huis te kopen in de Randstad.