Ik heb mijn kamerhuur opgezegd, de verhuurder heeft €50 op de borg in mindering gebracht omdat hij mij nalatigheid verwijt, mag dat zomaar?

Per 13 dec 2012 kamerhuur bij particulier opgezegd, opzegtermijn 1 maand ingaande 16 dec 2012. Eind datum huur 16 jan 2013
OP 29 dec 2012 is de kamer mij schoon opgeleverd en zijn de sleutels aan verhuurder terug gegeven. Op 29 dec zijn in aanwezigheid van verhuurder / huurder evt gebreken / defecten vastgelegd en ondertekend op papier.
De resthuur van 1 t/m 16 jan 2013 bedroeg €200
Ik heb schriftelijk voorgesteld genoemde resthuur in mindering te brengen op de door mij terug te ontvangen borg van € 500
Men ging hiermee niet akkoord , wilde perse eerst de €200 ontvangen en de borg ( rest ) daarvan zou eind jan 2013 aan mij overgemaakt worden.
Ik ( student, al geplaatst voor 2 weken dubbele huur ) heb de €200 resthuur niet vooraf betaald daar ik de kamer voor de 1e van de maand heb opgeleverd. Gisteren kreeg ik mijn borg terug maar daar heeft de verhuurder eenzijdig een boete op toegepast van €50 omdat ik volgens hem in gebreke ben gebleven. Het huurcontract vermeld dat de betaling van de huur voor de 28e van de betreffende maand voldaan diende te zijn. Het huurcontract kent geen clausule of vermelding dat in geval van te late betaling een sanctie kan worden opgelegd
Kan dit juridisch gezien zomaar ??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Volgens mij niet. De borg is bedoeld om achterstallige huur mee te compenseren. Niet om gemaakte kosten op eigen houtje te verrekenen.
Als je in gebreke bent gebleven, dan zou hij je daarvan eerst op de hoogte moeten brengen. Als je helemaal niet betaald, dan moet de verhuurder een dossier aanmaken en na een tijdje pas kan hij een procedure starten om de huur alsnog te krijgen. Voor gemaakte kosten dienen (volgens mij) weer apart een procedure opgestart te worden.

Nadeel is dat hij geld heeft en het nu niet terugstort. Jij moet dus nu iets ondernemen. De meeste haken af en dat weet de verhuurder waarschijnlijk ook.
Probeer het bij een (gratis) juridisch adviesbureau naar wat je mogelijkheden zijn.

Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Een waarborgsom is juist NIET bedoeld om achterstallige huur mee te verrekenen; wel als vergoeding voor beschadigingen: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wat-is-de-betekenis-van-sleutelgeld-overnamekosten-waarborgsom-en-verhuurkosten.html