Ik heb een huurachterstand van 4 maanden, niet aansluitend. Betaal iedere maand nu mijn huur en bedrag voor de afbetaling schuld. Toch uitzetten?

De woningbouw dreigt met uitzetten. Mag dit? Ik betaal gewoon mijn huur en betaal schuld af alleen de woningbouw wil dat ik dit bedrag verhoog, wat met geen mogelijkheid ga. ik woon hier in totaal 3 jaar en heb af en toe me huur niet kunnen betalen, in totaal 4 maanden. Wat kan ik doen om uitzetting te voorkomen? Ik betaal de schuld dus al af, maar volgens hun niet snel genoeg. :(

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afspraken zijn afspraken voor beiden. Jij zou de huur betalen en heb je
niet gedaan, hun hebben met jou een afspraak gemaakt om af te betalen, daar moeten hun zich aan houden. Sinds dit jaar moet ee huur op de eerste van de maand binnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar ik heb helaas geen bewijs dat het bedrag is goed gekeurd. Dit is telefonisch gedaan. En ik hoor nu voor het eerst dat de huur op de eerste van de maand moet binnen zijn. Dat moest bij die van mij wel al, maar ik betaald al 3 jaar met de eerste herinnering aan het eind van de maand. Dus dat moet geen probleem zijn. Ik wil graag weten of ze mij mogen uitzetten terwijl ik gewoon mijn huur betaal en de achterstand weg werk. Met de eerste gemaakte afspraak. Want nu willen ze dat er meer afbetaald word per maand en dat kan ik gewoon weg niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je betaalt al 3 jaar je huur te laat.
Maak duidelijke afspraken en laat ze op papier zetten. Maar je hebt niet zoveel te eisen hè, jij hebt huurachterstand en betaalt al jaren je huur te laat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja , uit eindelijk wel ! En helaas sorry betalen als je pas de herinnering krijgt !!een x prima kan gebeuren 2x niet prima , mag niet voorkomen , 3 x lastig 4x maanden achter en dan pas betalen bij aan maning kas op je zit in de gevaren zone . Ja ze kunnen , / ze gaan je er uit zetten als jij je niet gedraagt . Sorry . Hoe los je dit op ! Door iedere maand direct ruim op tijd je huur over te maken dus je huur is geen sluit stuk maar direct als je geld op de rekening staat overmaken en snel ook en in jouw geval extra . Ga een gesprek aan snel , rustig en heel vriendelijk , niks eisen maar vragen ! Geef ze de overtuiging dat je NU snel gaat betalen geef ze zekerheid . Evt door je salaris , of uit kering direct door de bank daar te laten storten . Succes en tel je knopen ! Laat dat niet aanslepen !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste gast, bel ze nogmaals en herinner ze aan deze afspraak maar de huur van februari moet toch echt op 1 februari binnen zijn. Als jij je hier niet aan houdt, wie ben jij dan inderdaad om eisen aan hun te stellen. Mocht het je niet llukken voor de eerste te betalen en nog steeds te laat zijn elke keer hebben hun alle recht jou het huis uit te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede tip ! Maak een automatische afschrijving van je huur en een tijdelijke voor het aflossen van je achterstand. Kan gewoon met internet bankieren en je hebt er geen omkijken naar.
Je kan ook vragen om een automatische machtiging voor je huur, dan haalt de verhuurder vanzelf de huur van je rekening, ga je ook nooit de fout in.
Ik doe dit voor alle vaste laten, automatisch, je moet het toch betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles alles laten vallen nu en elke cent naar de verhuurder overmaken en meer inkomsten krijgen. Zoek er een baan bij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kun je niet zeggen zolang je de precieze situatie kent, bij de post kun je vaak wel werken.

Het beste antwoord

Het is geen kant en klare zaak en uiteindelijk moet een rechter zich erover uitspreken. Wat dat zal zijn is onduidelijk. In de rechtspraak wordt gewoonlijk een achterstand van drie maanden aangehouden als een achterstand waarin een huurder uitgezet kan worden.

Tegelijkertijd vindt de wet dat verhuurders een direct belang moeten hebben bij het uitzetten. Als jij nu wel maandelijks je huur plus een aflossing betaalt, dan heeft een huurder weinig belang bij een uitzetting: de woonstichting krijgt immers gewoon de huur en wordt ook nog eens een stuk extra. Op dit moment veroorzaak jij geen problemen.

Met andere woorden, wellicht vindt een rechter ook dat als de achterstand zo'n probleem was geweest, dat de woningbouwvereniging er werk van had moeten maken toen die ontstaan is.

Zoals hierboven staat: ze kunnen alleen overgaan tot uitzetting na een uitspraak van de rechter. Win advies in bij het juridisch loket: zij kunnen je doorverwijzen naar een advocaat als dat nodig is.

En vooral: blijf nu trouw je huur en je aflossing betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel! Dat was precies wat ik wilde weten. Ik heb dan ook a.s maandag gesprek bij de advocaat maar ook die geeft aan dat uitzetting onwaarschijnlijk is. Ik blijf natuurlijk gedurende de zaak mijn huur en aflossing betalen zodat ik ook "goodwill"toon en ga ervoor zorgen dat ik zo snel mogelijk de huur ook weer per de 1ste kan voldoen!

Andere antwoorden (2)

De woning corporatie zal een rechter eennuitspraak laten doen, u krijgt een uitnodiging om op deze zitting aanwezig te zijn.
Of het wel of niet mag is aan de rechter.
Wel kun je van te voren advies inwinnen bij de schuldhulpverlening van de gemeente.
Meer informatie hierover is ook vaak te vinden bij de woningcorporatie.

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beste gast, je zet je zelf in de slachtofferhoek, terwijl jij het al 3 jaar verkeerd doet.
het is niet pas sinds kort dat je huur aan het begin van de maand betaald moet worden/zijn, dus dat is niet nieuw.
je betaald iedere keer met een aanmaning aan het eind van de maand! laat ik je vertellen: dat is NIET NORMAAL !!

kennelijk heeft de woningbouw er genoeg van en wil door jou onder druk te zetten sneller een einde aan deze onverkwikkelijke toestand bereiken door te dreigen met uitzetting.
ja dat mag, want je betaalt niet gewoon je huur en ook niet snel genoeg af.

wat je had moeten doen is contact opnemen met de woningbouw en een voor beide zijden goede betalingsregeling treffen EN DAT ZWART OP WIT LATEN BEVESTIGEN EN ANDERS ZELF DOEN EN OPSTUREN.

en als je dan zo´n regeling hebt, moet je je daar ook aan houden. doe je dat niet, dan is er weer een reden om als woningbouw te reageren en je eventueel uit te zetten.

er zijn een paar opties:
*) je gaat naar het juridisch loket met al je papieren en vertelt daar precies hoe het zit en laat je adviseren,
*) je gaat naar een sociaal raadsman met al je papieren en vertelt daar precies hoe het zit en laat je adviseren.
*) je gaat naar de woningbouw met al papieren en legt uit waarom je niet eerder langs bent gekomen, niet eerder op tijd de huur kon betalen, niet eerder de achterstand kon inlopen en komt misschien/hopelijk een nieuwe betalingsregeling overeen, dat is wat de woningbouw ook wil, dus doe je best daarvoor...
*) je wacht tot de de woningbouw je voor de rechter daagt.
via de deurwaarder kom je dan bij de kantonrechter waar je hoort wat er verder gaat gebeuren. (dan heb je dus alles al uit handen gegeven.

je zou eerst naar de woningbouw toe moeten, maar bel eerst met het juridisch loket en de sociaal raadsman (vertel dat het haast heeft, dat je dringend advies nodig hebt) .
daarna zo snel mogelijk naar de woningbouw en stel je een beetje meer bescheiden op, want jij zit fout, jij komt een gunst vragen, dus niet zielig doen "ik word niet begrepen, ik betaal alles keurig en ook nog de achterstand"..... want dat is dus niet zo!

verder: ieder mens maakt fouten, ieder mens moet het leren. de volgende keer weet je wel hoe het moet. succes.