Mag een makelaar liegen over hoe lang een huis/appartement te koop staat?

Ik heb tijdens een gesprek met een makelaar na een bezichtiging van een huis te horen gekregen dat deze ongeveer 1 jaar te koop stond. Door wat andere websites te raadplegen buiten Funda om blijkt dit echter vele malen langer te zijn (namelijk 3 jaar). Ik snap natuurlijk wel waarom een makelaar dit probeert te verbergen maar mag dat eigenlijk wel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Nee. Dit is een kwestie van valse voorlichting. Dit is informatie die voor jou bepalend kan zijn voor het kopen van een huis. Als een makelaar deze informatie moetwillig verstrekt om zijn eigen positie en verkoopkansen te verhogen spreek je simpelweg van oplichting.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Er zit een maar aan.
ALs het huis kort uit de verkoop is geweest en daarna weer in de verkoop gedaan is, kan het zijn dat de tweede ronde van verkoop pas een jaar is. Strikt genomen liegt de makelaar dan niet (netjes is het ook niet, maar het wordt wel regelmatig gedaan).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Akkoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn vele manieren om de kluit te belazeren en toch formeel niet te liegen (of bepaalde minder gunstige zaken niet te vermelden, tenzij daar expliciet naar wordt gevraagd). Bovendien zal de verkopende makelaar er altijd alles aan doen om de verkoopkansen te verhogen, daar hebben hij en zijn klant baat bij. Men is zeer bedreven in het wekken van suggesties. Overigens komt dit ook bij tal van andere branches voor. Ook in vele reclames worden diensten en producten geidealiseerd, de meeste mensen calculeren dit in. Je kunt uiteraard gewoon vragen of de woning in een recent verleden al eerder te koop is geweest; als de makelaar daar nee op zegt, liegt hij glashard en daar is hij ook op af te rekenen. Meestal echter zal men het wel beamen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ken ook voorbeelden waarbij iemand de woning van de markt haalde en later weer bij een andere makelaar te koop zette. De eigenaar van de woning vertelde alleen niet aan de nieuwe makelaar dat het huis al te koop had gestaan. Dus de makelaar hoeft niet perse te liegen; misschien weet ie het echt niet.