Waar moet je zeker op letten bij een koopovereenkomst van een huis.

Ik ga binnenkort een koopovereenkomst ondertekenen.. Waar moet ik zeker op letten? Of wat moet ik zelf toevoegen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
walter
12 jaar geleden
Die vraag gaat over het kopen van een huis in het algemeen.
Deze vraag gaat enkel over de koopovereenkomst.
Ik neem aan dat bezichtigingen en een bod doen al voorbij is, en dat het enkel over het koopcontract gaat. Ja wat dan belangrijk is, zijn de ontbindende factoren. Krijg je genoeg tijd om je financiering rond te krijgen bijvoorbeeld. En zijn er nog andere zaken afgesproken (bv wachten op een vast contract).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je toch een makelaar voor? En een notaris?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Momopoyolo, de notaris is meer uitvoerder dan (ongevraagd) je adviseur. Die gaat er er veelal van uit dat wat is beschreven zo is afgesproken, hij is lijdend.

Antwoorden (4)

Ik denk dat je hier meer dan genoeg informatie kan vinden: http://www.mobersendings.nl/Onroerendgoed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet er vooral op letten of het contract een weergave is van hetgeen jullie al hebben besproken. zo moet de gegevens van de verkoper en ook van de koper (jij) goed zijn vermeld. ook de gegevens van het pand moeten kloppen uiteraard de prijs en de datum waarop de overdracht plaats vind.

voor de financiering is het van belang dat er eventueel ontbindende voorwaarden zijn opgenomen zodat je van de koop af kunt als de financiering toch niet rond zou komen. (hou deze data in de gaten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de koopovereenkomst moet een bijlage zijn toegevoegd waarop is aangegeven welke zaken achterblijven en wat wordt meegenomen door de verkoper.

Het lijkt in eerste instantie logisch wat allemaal tot het huis behoort en wat niet, maar sommige verkopers denken daar anders over. Die nemen bijvoorbeeld dure lichtschakelaars mee. Of de schakelaar van de wasmachine op de badkamer. Enz. enz. enz.

De Makelaars hebben een lijst (soms bolletjeslijst genoemd) waarop van zo'n vijftig tot honderd zaken kan worden aangegeven of dat ding achterblijft of wordt meegenomen.
12 jaar geleden
Lees het contract goed door en zorg dat je alles begrijpt of dat iemand je dat goed uitlegt. Als je daarmee moeite hebt stap dan bijvoorbeeld naar een aankoopmakelaar, die kan op urenbasis (dus niet een percentage van de aankoopprijs) voor en met jou de overenkomst doornemen en controleren. Kijk niet alleen of alles juist is maar ook of alles er in staat,dus de volledigheid.
Onderteken niet iets waar je aan twijfelt.

Tevoren moet je al hebben georienteerd of je de aankoopprijs bij elkaar kunt krijgen door het ontbrekende te lenen. Zorg dat de periode van financieringsverkrijging tenminste 8 weken is omdat als je bij bankier A het niet gedaan krijgt je naar bank B moet stappen.