Kan je huur opzeggen binnen contractduur ivm WW?

Dag slimme mensen van het internet,

Ik heb een vraag waar jullie me vast antwoord op kunnen geven. Op het moment woon ik samen met de vriendin in een woning binnen de vrije sector. Wij hebben een jaar contract die begonnen is in januari 2019. Op het moment ga ik de WW in en is mijn vriendin gehalveerd in de werkuren die ze had. Hierdoor kunnen wij het huis wat we tot januari hebben niet meer betalen. (kale huur 920,-).

Wij hebben al de vraag gedaan aan de verhuurder of wij eventueel eerder het contract kunnen opzeggen. Wij hopen en verwachten op positief bericht. Nu ben ik benieuwd of de huurder nog op een bepaalde manier berschermd is om te voorkomen dat hij/zij schulden krijgt. Kan je met de reden dat je niet genoeg geld meer hebt of gaat verdienen je contract eerder opzeggen?

Ik ben niet opzoek naar alternatieve oplossingen. Ook niet opzoek naar hulp. Ik ben gewoon benieuwd of er een regeling is voor zo'n situatie. Ik kan me bijna niet voorstellen dat een verhuurder je aan je contract kan houden als het je in de schulden gaat werken en dat je situatie bijna niet meer leefbaar is. Het gaat er dan om dat je oude situatie ervoor gaat zorgen dat je financieel kapot gaat. :) Ik ben erg benieuwd wat jullie hierover weten.

Met vriendelijk groet,
R

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het zelf aandragen van een nieuwe huurder kan zeker helpen.

Antwoorden (1)

Het voortijdige opzeggen van een huurcontract van een jaar is contractbreuk. Dit is als zodanig door de rechter al meerdere malen bevestigd.
Er zijn geen geldige redenen (zoals ontslag e.d.) aan te voeren om het contract eerder te verbreken, tenzij er een fout in de huurovereenkomst zit waardoor je deze ongeldig zou kunnen verklaren. Maar daar heb je waarschijnlijk een advocaat voor nodig.
Ook zonder huurcontract zou je op z’n vroegst per 1 december kunnen opzeggen. Dat scheelt dus maar één maand.
________

Edit: huurcontract = jaarcontract