100% huur verhoging mag dat ?

Ik huur al meer als 30 jaar een groot heren huis met winkel in een dure winkel straat en krijg elke 10 jaar een nieuw huur contract ,de winkel verhuur ik legaal onder nu is het zo dat laatst mijn huisbaas het pand heeft laten taxeren door een erkende makelaar en daar kwam een hele hoge taxatie uit waar door de huur met 100 % verhoogt is met namen kom ik nu in de problemen met mijn onderverhuren naar de winkel .de winkel gaat daar nooit mee akkoord.
kan ik de winkel terug geven aan de huisbaas ? wat zijn de consequenties"

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Daarvoor moet u eens goed uw huurcontract lezen.
Als erin staat dat de huur jaarlijks verhoogd mag worden volgens de index dan heeft hij dat recht niet.
Als er niets beschreven staat ivm verhogingen dan bent u de pineut.
Dan had u 30 jaar geleden maar beter moeten opletten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt dan weer af van uw huurcontract die u heeft met uw huurder.
Als er een clausule instaat over de verhoging van de huur dan moet u zich daar dan letterlijk aan houden.
Antoni
10 jaar geleden
...tenzij de onderhuurder bereid is te onderhandelen over een nieuw contract. De kans daarop is klein, maar niet ondenkbaar, lijkt mij. Als hij zijn winkel bijvoorbeeld per se wil houden op de plek waar die nu is.
Als u er ook woont geldt er de huur wetgeving voor woonhuizen. Dan is een dergelijke huurverhoging niet reglementair. Informeer hiervoor bij de huurcommissie. Als het hele object zakelijke huur betreft, en het was einde contract, dan gaan nu nieuwe voorwaarden in. Als dat marktconforme huur betreft dan kan dat. U hoeft natuurlijk niet akkoord te gaan en kan naar de rechter. Via een advocaat komt u er achter of u kans heeft.