Mag mijn huisbaas de huur van 2 maanden innen.?

Eerst betaalde ik de huur altijd maandelijks maar sinds kort wil de huisbaas dat we de huur per 2 maanden betalen. Omdat dit dus 2x de maandelijkse huur in 1 is is dit voor mij erg veel. Mijn vraag is mag de huisbaas dit wel doen?

11 maanden geleden
1.1K
tinus1969
11 maanden geleden
Geeft de huisbaas ook een reden waarom hij wil dat je elke 2 maanden betaalt ipv elke maand?

Antwoorden (1)

Nee, ik neem tenminste aan dat dit niet in het huurcontract staat.

Het Burgerlijk Wetboek noemt geen vast moment waarop de huurprijs moet worden betaald, maar de wet verplicht je wel om op de overeengekomen wijze en data de huur te voldoen.
Je betaalt de huur op de datum die bij het aangaan van de huurovereenkomst is afgesproken. Als dus is overeengekomen dat je voor de komende maand de huur op de eerste van de maand betaalt, dan moet jij je daar ook aan houden.
Het contract zou gewijzigd moeten worden om hiervan twee maanden te maken.
Toegevoegd op 23 mei 2023 12:31: tekst
11 maanden geleden