Waar moet je allemaal op letten als je een huis wil verhuren?

Welke rechten hebben de huurder en de verhuurder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Twee belangrijke dingen:
Leg de afspraken goed vast in een huurcontract...en..

check de huurder *zeer* goed voordat je eraan begint

dan zijn er nog wat andere belangrijke zaken: oa de fiscale gevolgen, toestemming regelen met je hypotheekverstrekker.

Als je alles netjes wilt doen schakel je het beste een makelaar in, die hier ervaring in heeft.

Wil je die kosten besparen, ga dan zeer zorgvuldig te werk.

Huurder checken/belangrijke afspraken:
kopie arbeidsovereenkomst
kopie legitimatie
kopie loonstrook laatste 3 maanden
kopie bankafschriften waarop te lezen is dat salaris gestort wordt
laat de huurder BKR informatie opvragen bij BKR en naar jou versturen
check google op de huurder
laat 3 maanden waarborgsom storten op een van jouw rekeningen
stel huisregels op, verwerk die in huurcontract, oa verbod op wietplantages, overmatig energiegebruik (verhuur niet incl energie, maar laat die overschrijven op huurders naam)

Tot zover de eerste tips, mocht je meer vragen hebben pb me maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Of de mensen betrouwbaar zij, zoek op wie het zijn en probeer info over hun te weten komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets wat veel mensen vergeten als ze bv hun huis voor een tijd willen verhuren: Je hebt als verhuurder de plicht om te zorgen voor het onderhoud. Denk aan schilderwerk buiten, onderhoud CV ketel, en vervangen bij defecten. (geen gloeilampje natuurlijk) maar als bv de boiler of CV kapot is, moet je deze laten repareren en/of vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat je een goed contract maakt , door beide ondertekend, vergeet er niet in te zetten tot wanneer de overeenkomst geldt, en wat het opzegtermijn is voor beide partijen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is letterlijk een hele waslijst.

Heel belangrijke punten zijn:
In een huurcontract staan afspraken tussen huurder en verhuurder. Er moet bijvoorbeeld in staan of het een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd is, hoe hoog de huur is en op welke datum de huur jaarlijks verhoogd wordt.

Regels voor onderhoud
Huurder en verhuurder hebben elk een eigen verantwoordelijkheid voor onderhoud, reparatie en vervanging aan onderdelen van de huurwoning.

Zogenaamde liberalisatie
Als de beginhuur in het huurcontract hoger is dan een bepaald grensbedrag (bij duurdere huurwoningen) dan geldt het puntensysteem voor verhoging van de huurprijs niet, maar kun je daar zelf afspraken over maken.

Huurbescherming
De verhuurder kan niet zomaar de huur opzeggen, maarr moet een wettelijke reden hebben om de huur op te zeggen.

Alles wat hierboven staat en nog veel meer is te vinden op onderstaande site: