Kan er toch verhuurd worden aan studenten, terwijl dit niet toegestaan is (aan studenten)?

Binnenkort ga ik samen met nog een student inwonen in het huis van de ouders van een vriend. De ouders zelf wonen er niet, enkel de zoon (het huis staat wel op naam van de ouders). Officieel mag er niet verhuurt worden aan studenten, maar wij betalen onderhands dan wel gewoon huur. Volgens de eigenaar is het geen probleem omdat de zoon van de eigenaar ook in het huis woont. De gemeente Groningen heeft aangegeven streng op te treden tegen illegaal verhuur.
Kan het toch via deze omweg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dan zul jij je ook niet officieel in mogen schrijven op dat adres. Dan heet het onderhuur. Dan moet je ook nog een ander adres aan moeten houden bijv. van je ouders. Dan krijg je ook minder studiefinanciering omdat je dan zgn nog inwonend bent bij je ouders, dit kan 150 euro schelen (weet ik uit ervaring van mijn dochter)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat staat los van elkaar, toen mijn dochter nog bij mij woonde kreeg ze 150 euro minder ze hoefde mij ook geen huur te betalen. Het gaat er om dat je niet meer thuis woont en geen voordeurdeler anders krijg je ook minder geld.
Je hebt dan ook geen poot om op te staan. Je hbt geen rechten als huurder. Je kunt niet op dat adres ingeschreven staan en zal ook effect hebben op belastingen en verzekeringen wanneer je ongetrouwd samenwoont.
Wanneer er iets kapot gaat of er komt een conflict met de eigenaar (je kan zeggen dat gebeurt niet want het zijn bekenden, maar geloof me, juist met bekenden is het riskant om zoiets te gokken) dan sta je nooi in de recht.

Niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom mag het niet verhuurd worden? Valt het onder de 15% norm van de gemeente Groningen (niet meer dan 15% van de woningen in een straat gaat naar een student)?

Kijk dan eerst even of de regel dan op jou van toepassing is.

Er is een onttrekkingsvergunning nodig als "het verhuur betreft aan ten minste 3 personen in een pand met ten minste (de mogelijkheid voor) 4 kamers." (zie bron)

Allereerst zijn er vragen over het eerste aspect van die eis: technisch gezien zal de zoon van de eigenaar niet huren. Je zou dus kunnen zeggen dat het dus gaat om het verhuur aan twee mensen in het pand. Het tweede aspect is ook belangrijk: ik ga er zo vanuit dat er drie slaapkamers zijn. Als de woonkamer een integraal onderdeel is van het huis (dus je moet er doorheen om naar de keuken te komen bijvoorbeeld), dan kan deze niet verhuurd worden en dan is er dus ook niet de mogelijkheid voor 4 kamers.

De eerste redenatie is niet zo heel stevig (je zou kunnen zeggen dat er een fictieve huurovereenkomst tussen de eigenaar en zijn zoon bestaat waarbij de te betalen huurpenningen omgezet worden tot een gift), de tweede lijkt me wel overtuigend. Laat de eigenaar dus even controleren bij de gemeente of er een onttrekkingsvergunning nodig is. Zo niet, dan kunnen jullie daar gewoon legaal gaan wonen.

Mocht dat niet baten: de vraag of het via de omweg kan. Wat in ieder geval niet kan is dan inschrijven in de gemeente, want dan gaan de alarmbellen rinkelen. Zoals anderen al zeiden: dit heeft consequenties voor je studiefinanciering. Ook is het beleid van de gemeente dat ze komen controleren bij een klacht. Als er dus één kwaadwillende buur tussen zit, dan kun je verklikt worden. Of je je dan kunt beroepen op het niet hebben van een huurovereenkomst? Ik denk het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Illegaal is illegaal, dat gaat altijd via een omweg. Als je legaal huurt, moet de ontvanger van die huur hierval wel aangifte/melding maken bij de belastingdienst. Daarom is het voor verhuurders interessanter om niet legaal te verhuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het bovenstaande geval hoeven de huurinkomsten niet bij de belastingdienst gemeld te worden! Omdat de eigenaar vermogensbelasting betaalt omdat het huis in box 3 valt, zijn de huurinkomsten vrij. Het is dus om die reden niet interessant om 'illegaal' te verhuren. Het gaat in dit geval puur en alleen om de regels in Groningen die het verbieden om kamers te verhuren zonder een huisvestigingsvergunning. Deze wordt niet gegeven als reeds 15% van de huizen in een straat voor kamerverhuur aangemerkt is. Als de kamers dan toch verhuurd worden, dan kunnen de huurders uit huis gezet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet bekend of huurder van de zoon (onderhuur) huurt of van de eigenaar.