kan je studeren met een koophuis?

Beste mensen,

Ik heb momenteel een goede baan waarmee ik vrij fors verdien. Hierdoor kan ik een huis kopen van max 200.000 euro. Echter, hier zitten een hoop nadelen aan.

Ik ben werkend en woonachtig in Amsterdam (binnen de ring) In mijn sector is veel werk en het zijn allemaal goed betaalde banen maar het is in ploegendienst en het lijkt toch alsof ik de verkeerde studiekeuze heb gemaakt, athans ik zie me dit niet mijn hele leven doen. Ik ben nu 25 en ik wil graag investeren in een leven wat bij mij past.

Nu heb ik het idee om een klein, relatief goedkope woonruimte te gaan kopen (het is dan mijn eerste koopwoning) zodat als ik wil besluiten om toch weer terug te gaan studeren, deze keuze te kunnen maken. Als ik een woonruimte vindt met een maandlast van 450 netto is dit met een studentenleven haalbaar.

Wat ik eigenlijk wil weten is of het verstandig is om onder de huidige omstandigheden een huis te kopen (met een netto last van ongeveer 450) en met de eventuele toekomstige omstandigheden deze te behouden. Mij lijkt het een slimme zet omdat je voor een veel kleinere kamer in Amsterdam minimaal 500 euro kwijt bent dus de prijs is goedkoper. Daar komt bij dat ik de ruimte voor mijzelf heb en stabiliteit want de kamer zoektocht in Amsterdam is echt om te huilen.

Gr

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4K

Antwoorden (3)

Je zou misschien ook in deeltijd kunnen studeren, en je goedkope woning aanhouden. ga eens met een hypotheekadviseur praten, probeer onder dat maximum van 200000 te blijven, en zet eens op een rijtje wat je zou willen studeren en wat de mogelijkheden zijn.
(Dit is niet echt een antwoord op je vraag, maar je had ook niet echt een vraag gesteld lijkt mij, ik zie wel of dit blijft staan of naar reacties verdwijnt ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hoofdvraag: Ja, dat kan.

Die 450 netto, is dat nog steeds 450 als je niks/weinig verdient? (want dan geen aftrek meer)
Aan de andere kant vallen sommige kosten ook weg als je weinig verdient. Zie kwijftschelding voor o.a. afvalstoffenheffing en OZBE.

Het belangrijkste punt is flexibiliteit.
Met een eigen huis zit je redelijk vast. Maar als jij zeker weet dat je de komende 5 jaar en waarschijnlijk denkt 10 jaar daar te blijven is kopen zeker een goeie optie.

450 aan maandlasten is wel heel weinig. Dat haal je alleen als je veel eigen geld hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je moet de maandlasten zien als vergelijkbaar met de huurprijs en waar vind je in Amsterdam voor 450 euro per maand woonruimte. En je bent niet de eerste die studeert vanuit een eigenwoning. Je kunt zelfs nog gaan voor het echte studentenleven en een wat groter huis kopen en deze delen met andere studenten. Deze betalen huur aan de eigenaar. En de eigenaar heeft dan zeer lange maandlasten of verdient zelfs aan het pand. Wel heb je geen recht op studiefinanciering. Dus waarschijnlijk zul je naast je studie er bij moeten werken. Je werkt al, alleen nu zul je wat dat part-time moeten doen. Waarschijnlijk is bij je baas wel te praten over vermindering van het aantal uren, want je baas wil je niet kwijt.

Kortom het antwoord is ja. En waarschijnlijk kun je studentenwoning achteraf weer met winst verkopen of aan een rijke student of aan student met rijke ouders.