Mag een verhuurder 2500 borg vragen omdat mijn vriendin zzp'er is terwijl ik zelf ruim voldoe aan de inkomens norm?

Mijn vriendin (zzp'er) en ik staan op het punt te gaan samenwonen en een woning te huren. We hebben via een makelaar een particuliere woning gevonden. Nu vlak voor het tekenen van het contract vraag de verhuurder of wij ~2500 euro borg willen overmaken (= 3x maandhuur). In hun voorwaarden staat dat dit alleen nodig is als a. er sprake is van een tijdelijk dienstverband of b. je zelfstandige bent. Ik heb een vast contract en voldoe aan hun inkomenseisen (4,5x). Deze borg zou in mijn optiek niet moeten gelden. Dit heb ik ook aangegeven, maar ze geven mij 2 opties: Of de woning huren waarbij mijn partner mee tekend, maar dan moeten we borg betalen of als ik alleen het contract teken is er geen borg. We begrijpen dat ze deze borg willen innen zodat tijdens een eventuele relatie breuk er geen problemen onstaan, maar wij vinden de borg nogal onredelijk. Kunnen wij eisen dat de borg verlaagt word. En wat zijn de rechten als mijn vriendin slechts 'inwoonster' word?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K
Summo
10 jaar geleden
Zoals je het uitlegt is het mij volkomen duidelijk waarom ze dit op deze manier willen doen. Als jij alleen huurt kunnen ze zich een lagere borg permitteren vinden ze want jij verdient genoeg. Tekent zij niet mee en jij vertrekt moet zij er ook uit. Als jullie samen huren zou jij na een maand kunnen vertrekken en dan heeft je vriendin het recht huurder te blijven. Zij is dan de enige huurder en omdat zij ZZPer is willen ze zich dus extra indekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp dat men een borg vraagt om de risco's voor hun te verkleinen. Maar stel mijn vriendin had geen inkomen gehad, dan had ik nog steeds kunnen huren en had ik ook geen borg hoeven betalen.

Antwoorden (1)

Daar kan je niets tegen doen.
Op http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wat-is-de-betekenis-van-sleutelgeld-overnamekosten-waarborgsom-en-verhuurkosten.html staat:

Bijna alle verhuurders vragen van de nieuwe huurder een waarborgsom (borg). Het vragen van een waarborgsom mag van de wet, behalve als het bedrag onredelijk hoog is. Er bestaat geen regel hoe hoog een borg voor huur mag zijn. De rechter ziet een waarborgsom van maximaal 3 maanden kale huur nog als redelijk. Wanneer de woning niet beschadigd is, moet de verhuurder de waarborgsom aan het einde van de huurovereenkomst terugbetalen. Hij is niet verplicht rente te vergoeden over de waarborgsom.

Dus het is slikken of stikken in dit geval.