Wat levert het op om een huis zonder makelaar te (ver)kopen?

Ik ben op dit moment van plan om mijn huis te verkopen. Toevalligerwijs is een bekende geinteresseerd in het kopen van mijn huis. Ik ben erg benieuwd naar wat het beide partijen brengt wanneer we dit zonder makelaar doen. Daarnaast ook bij wie deze besparingen terecht komen. Het liefst zou ik deze voordelen evenredig willen laten toekomen aan de koper en de verkoper.

Het gaat om een huis van 240.000 euro.

Alvast bedankt voor de hulp.

Toegevoegd na 52 minuten:
In principe hoeven we niet te onderhandelen over de prijs, deze zal vast liggen op 240.000 euro.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

De makelaarscourtage voor een volledige dienst bedraagt tussen de 1% en 2% van de koopsom van de woning. Daarbij kunnen nog kosten komen voor advertenties etc, maar dat is hier natuurlijk niet van toepassing.

Er zijn ook makelaars die deeldiensten verlenen. Deeldiensten kosten een percentage of een vast bedrag. Ik schat dat als je via een deeldienst de woning verkoopt aan je kennis dit je ca. 500 euro kost. Dat bedrag zou ik dan ook als besparing aanmerken.

Tegenwoordig zijn er ook "uurtje-factuurtje" makelaars.

Een koopovereenkomst maken kun je ook door de notaris laten doen die de akte van levering passeert, in de meeste gevallen is dat dan gratis. De koper betaald de notaris als je kosten koper gaat verkopen.

De rol van de makelaar gaat echter veel verder. Als koper heb je een informatieplicht en in die hoedanigheid loopt een ingeschakelde makelaar voor jou door alle informatie heen die verstrekt moet worden aan de koper. Ook bekijkt de makelaar de onderhoudstoestand en constateert eventuele gebreken. Omdat ik niet weet om wat voor woning het gaat is het wat lastig to the point te omschrijven wat in jouw geval van toepassing is, maar zo heb je even een idee.

Het hangt er dus een beetje van af welke route je kiest, kies je een makelaar die de informatie rol op zich neemt, dan kost dat ca. 500 euro, die je dan zou besparen. Kies je er voor de koopovereenkomst door de notaris van koper te laten doen dan kost het jou niets (de koper waarschijnlijk ook niet, meestal is dat gratis als de akte daar passeert). Via de notaris mis je dan wel de informatie route en die is enorm belangrijk, om de koper juist te informeren en in geval van aanspraken achteraf zou je zo iemand aansprakelijk kunnen stellen, indien de juiste informatie niet is verschaft.

Het voordeel komt dus in de meeste gevallen aan jou toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als verkoper betaal je een percentage aan de makelaar als hij je huis verkoopt dus zonder makelaar verdien jij er wat op