Hoe kan het zijn dat de huur van eenzelfde sociale huurwoning lager is dan de ander?

Ik heb recent een huurwoning gekregen via een woningcoorporatie.
Huurprijs is €513 excl servicekosten.

De zelfde woning alleen 2 straten verder staat te huur voor €500 excl servicekosten.

Plattegrond is exact het zelfde als mijn huidige woning.
Ook is de aanbieder de zelfde coorporatie.

Beide 33m2 en een tuin.
Kamers zijn ook allemaal even groot.

Ik vind dit erg vreemd, hoe kan dit en kan ik op een manier de coorporatie hierop aanspreken?

bvd
Jim

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb beide plattegronden erbij gepakt.

Ze zijn beide precies het zelfde , oppervlakte grote en indeling.
Enige verschil is de gang , de ene is 4,99 m2 en die van mij is 5,01 m2
Denk niet dat het eerlijk kan zijn dat ik €13 per maand extra betaal voor die 0,02m2

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vreemd.
Het enige wat ik kan bedenken is dat de tuin misschien groter kan zijn? Ik zou de woningbouw gewoon een mail sturen en zeggen dat het je opviel en vragen waarom dit is.

Antwoorden (2)

Huurprijzen van dezelfde woningen kunnen om uiteenlopende redenen totaal verschillend zijn. Zo kan een woning eerder of later zijn opgeleverd dan een identieke woning in de buurt, of een andere puntenwaardering hebben gekregen door b.v. de ligging, extra isolatie of plaatsing van een HR-ketel. Dat soort omstandigheden kan ertoe leiden dat de maximaal redelijke huurprijs hoger of lager uitvalt. Ook kan de huurprijs extra worden verhoogd bij mutatie (= vrijkomen van de woning door verhuizing) of wanneer de huurder een te hoog inkomen heeft in relatie tot de huurprijs.
Op die manier kan de huurprijs van twee identieke woningen honderden euro's verschillen.
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Bij mutatie wordt de prijs opgetrokken naar een marktconforme prijs. Maar beide woningen zijn ongeveer tegelijk (enkele maanden verschil) aangeboden en zouden dus dezelfde marktconforme prijs hebben. Extra huurprijsverhoging m.b.t. inkomen slaat in het geval van vraagsteller nergens op, dat is voor voor zittende huurders persoonlijk en zegt natuurlijk niets over de huurprijs voor een volgende huurder, dan gaat de prijs juist weer omlaag om de woning voor de lage inkomens betaalbaar te maken. Het verschil is ook geen honderden euro's, maar 13.
Inekez1
7 jaar geleden
13 euro verschil is alleen n.a.v. het puntenverschil. Onder andere door ligging, eventuele isolatie, HR ketel en afwerkingsniveau van keuken en badkamer.
Pieter2011
7 jaar geleden
@Ineke
Jim is verbaasd dat zijn woning een hogere huurprijs heeft dan een soortgelijke woning in de buurt. In mijn antwoord geef ik, in algemene zin, aan welke oorzaken ertoe kunnen leiden dat 2 identieke woningen verschillende huurprijzen kunnen hebben. Wat in dit specifieke geval de reden is, kan ik niet beoordelen. Omdat het verschil maar 13 euro is, gaat het waarschijnlijk om "iets kleins", zoals (wat jij aangeeft) een luxere afwerking. Je schrijft: "Bij mutatie wordt de prijs opgetrokken naar een marktconforme prijs. Maar beide woningen zijn ongeveer tegelijk (enkele maanden verschil) aangeboden en zouden dus dezelfde marktconforme prijs hebben". Dat klopt niet. Bij mutatie kan de huurprijs worden verhoogd naar de MAXIMAAL REDELIJKE huur, volgens het puntenwaarderingssysteem. En dat puntenwaarderingssysteem is nou juist (mede) gebaseerd op die extra's zoals een fraaier uitgevoerde keuken, luxere badkamer of HR-ketel. Het is dan ook heel goed mogelijk dat 2 identieke woningen daardoor NIET dezelfde huurprijs hebben. Ook je opmerking dat de huur weer wordt verlaagd wanneer een 'vermogende' huurder plaats maakt voor iemand met een laag inkomen, klopt niet. Corporaties handhaven bij mutatie de extra verhoogde huurprijs of (wat nog vaker voorkomt) verhogen die in één klap naar de maximaal redelijke huur.
Er kan verschil zijn in afwerking van bijvoorbeeld keuken en badkamer. Wel/geen inbouwapparatuur, langer of korter aanrechtblad, meer of minder tegeltjes op de wand, etc.
De plattegronden die ze gebruiken worden niet elke keer aangepast als er iemand verhuist. Misschien heeft de vorige huurder met toestemming iets veranderd aan de woning wat niet op de plattegrond zichtbaar is. Aan een plattegrond kun je nooit rechten ontlenen, altijd ter plekke gaan kijken.
7 jaar geleden
fisbel
7 jaar geleden
De belangrijkste reden van huurverschil staat beschreven in de laatste 2 zinnen van het antwoord van Pieter2011. De zaken die u noemt zijn van minder importantie.
Inekez1
7 jaar geleden
Ben ik het niet mee eens, zie reactie op zijn antwoord. Juist de eerste zinnen van zijn antwoord zijn zinvol.
Pieter2011
7 jaar geleden
Zie mijn reactie op jouw reactie, Ineke ;)