Als ouders bij leven hun woning op naam van hun kinderen laten zetten met welke belastingen krijgen de kinderen dan te maken ?

Overdrachtsbelasting,vermogensbelasting en wat nog meer ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is daarvan nu de bedoeling?
Als de waarde van het huis t.z.t. lager is dan nu betaal je dan nu niet te veel?

Het beste antwoord

Uw ouders blijven (waarschijnlijk) in de woning wonen. Sinds 2010 moet over het vruchtgebruik ten tijde van OVERLIJDEN erfbelasting worden betaald. Ouders zetten in het verleden hun woning al vast op naam van de kinderen. Dit om erfbelasting te besparen. Sinds 1 januari 2010 heeft deze constructie weinig zin meer. De waarde van het huis op het moment van OVERLIJDEN telt. Dus niet meer de waarde op het moment van overdracht. Weg belastingvoordeel.

Omdat de kinderen de nieuwe (bloot) eigenaren zijn moet vermogensbelasting Box 3 worden betaald over de woning. De ouders betalen Box 3 belasting over het vruchtgebruik van de woning.

NB: Opgave bloot eigendom woning Box 3 – deze regeling gaat miv 2012 veranderen. Kinderen hoeven dan hun deel van de waarde (het blote eigendom) niet meer op te geven in Box 3 – inkomstenbelasting. De ouders daarentegen moeten de volledige waarde van de woning Box 3 in hun aangifte opnemen. (zie link hieronder)

Nieuwe regeling: De kinderen betalen bij het overlijden over de waardestijging alsnog belasting. 10% erfbelasting tot een bedrag van € 115.708. Daarboven geldt een percentage van 20 %. Er is een belastingvrij bedrag van € 19.114.

Conclusie: uit uw vraag is niet goed op te maken wat het doel is van overdracht woning op de kinderen. Een gesprek met de notaris zal noodzakelijk zijn om te kijken of de overdracht woning gunstig is. Er moet direct worden afgerekend wat betreft de overdrachtsbelasting.
NB: Opgave bloot eigendom woning – deze regeling gaat miv 2012 veranderen. Kinderen hoeven dan de hun deel van de waarde (het blote eigendom) niet meer op te geven in Box 3 – inkomstenbelasting.
Uw ouders moeten dan de volledige waarde van de woning Box 3 in hun aangifte opnemen.

Toegevoegd na 31 minuten:
Bovenstaande informatie gaat uit van de VRUCHTGEBRUIKvariant. Ook is er de HUURvariant. Kinderen verkrijgen de woning. Als ouders de woning schenken moet per direct schenkbelasting worden betaald. Bij de ouders vindt echter geen heffing in box 3 plaats. Voor het kind / de kinderen wel. Ouders betalen huur aan de kinderen. De huurinkomsten zijn voor de kinderen belastingvrij.

NB: Indien kinderen de ouderlijke woning kopen, dus niet geschonken krijgen, kunnen ze een lening afsluiten om de koop te financieren. Het geleend bedrag komt in mindering op de grondslag van de vermogensrendementsheffing.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zij willen erin blijven wonen,hun motieven begrijp ik dan ook niet goed
fisbel
12 jaar geleden
Ik begrijp hieruit dat u niet het kind bent.
Waarschijnlijk gaan de ouders nog uit van verouderde informatie met het bijbehorend belastingvoordeel zoals dat van toepassing was tot 2010. (zie mijn antwoord tav vruchtgebruik - bloot eigendom)

Andere antwoorden (3)

Het schenkingsrecht zal dan betaald moeten worden aan de belastingdienst
12 jaar geleden
Bij het over laten gaan van het huis aan kinderen moet je met verschillende zaken rekening houden. Als de ouders niet meer in het huis willen wonen, dan is een kale schenking een uitstekend middel om het huis te geven. Maar zodra er sprake is van ouders die in het huis willen wonen, komen er andere aspecten waarbij er ook andere fiscale gevolgen zijn. Mogen de ouders kosteloos blijven wonen? Of gaan de ouders het huren van hun kinderen?

Over laten zetten betekent voor de Belastingdienst een schenking. Voor het schenken geldt eenmaal per jaar een vrijstelling van €5030 per kind, en een eenmalige vrijstelling van € 24.144 per kind tussen de 18 en 35. Als de gift voor een studie of de koop van een eigen woning is, mag dit €50.300 zijn. Overigens begrijp ik uit de vraagstelling dat de ouders in het huis blijven wonen. In dat geval is er geen sprake van de verhoogde vrijstelling want het gaat voor kinderen niet om een eigen woning.

In sommige gevallen zullen de kinderen ook te maken krijgen met overdrachtsbelasting. Ik zeg sommige omdat er in de wet geregeld is dat als mensen schenkbelasting betalen, dat zij datzelfde bedrag niet meer aan overdrachtsbelasting hoeven te betalen. Dus als de schenkbelasting 5000 euro is, en de overdrachtsbelasting 6200, betalen zij 6200. Als de overdrachtsbelasting slechts 3000 is, betalen de kinderen maximaal 5000 aan schenkbelasting en dus geen overdrachtsbelasting.

Maar let op: afhankelijk van de constructie waarin de ouders in het huis mogen wonen zijn er andere fiscale gevolgen bij de erfenis. De beste persoon om hiermee in contact te komen is de notaris. Hij kan een aantal scenario's doorlopen.

Let wel: in een groot aantal gevallen is de meest eenvoudige manier en goedkoopste manier om een huis aan de kinderen door te geven via de successiebelasting (bij de erfenis dus). Pas bij grotere vermogens moet er meer fiscale behendigheid toegepast worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zij willen erin blijven wonen,hun motieven begrijp ik dan ook niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat ze in de waan zijn dat ze zo de successiebelasting kunnen ontwijken, maar dat is aardig dichtgetimmerd helaas. Dat wil niet zeggen dat het nooit mogelijk is om er nu aan te beginnen, maar of het voordelig is hangt erg veel af van de situatie. Wat wel vaststaat is dat er niet zoiets is als een geruisloze overdracht.
Voor de gedachtevorming,dus geen eindadvies
Voor een goede aanpak moet rekening gehouden worden met vele privéaspecten dus raadpleeg de notaris.

Als de ouders na overdracht van het huis van de kinderen huren hoeft bij overlijden en zij dan nog in de woning verblijven, geen erfbelasting te worden betaald. Dit in tegenstelling bij dezelfde situatie bij vruchtgebruik.

De huur moet ten minste 6 % zijn van de waarde van het huis. Ook algemene huurverhogingen toepassen. De huurbetaling kan gedeeltelijk verrekend worden met de rente die kinderen aan de ouders betalen over het restant van de schuldig gebleven koopsom.

Hoewel de overdrachtsbelasting mogelijk per 1 juli omhoog gaat, is het de vraag of het voorstel zo voordelig is, zeker bij dalende woningprijzen.