Als je een appartement huurt bij iemand in huis heb je dan recht op WW als je ontslagen wordt?

Ik sta op het punt om een appartement te accepteren in één huis dat opgesplitst is in 2 appartementen. De eigenaar woont boven en de onderste etage wordt verhuurt.
Nu heb ik gewoon een baan, maar stel nou dat ik wordt ontslagen, heb ik dan een probleem als ik in de WW terecht kom?

Als je in de bijstand / uitkering terecht komt heb je volgens mij wél een probleem aangezien ze elke officiële inwoner (op 1 adres) zien als kostwinnaar, maar geldt dit ook voor de WW?

Toch iets wat ik graag wil weten voordat ik een appartement betrek bij iemand in huis.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ww is net als loon persoonsafhankelijk, en staat in relatie tot je daarvoor verdiende inkomen. Huisgenoten of hun inkomen zijn daarvoor niet relevant.

Als de Ww ophoudt en je zou overgaan naar de bijstand, heb je wel een probleem ALS er een gemeenschappelijke huishouding wordt gevoerd. Met twee aparte leefeneheden echter, is daar geen sprake van. Je voert je eigen huishouding, en bent dus gewoon zelfstandig persoon, die recht zou hebben op zijn eigen (alleenstaanden) uitkering.

Ook een onderverhuurde etage is een zelfstandige wooneenheid. Ga ik er natuurlijk WEL van uit dat je legaal en officieel huurt, en niet stiekum bij je ouders inwoont, want DAN is het een ander verhaal. Maar als er geen zorgrelatie is tussen jou en e eigenaar, slechts een zakelijke, hoef jij je nergens zorgen om te maken.

Maar nogmaals, voor WW is dat al helemaal geen probleem, al zou je bij wijze van spreken nog thuis wonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een toeslag in de ww is de gezamenlijke huishouding nog wel van belang. Maar daar is zoals gezegd in dit geval wss geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben voorlopig weer gerust gesteld :))

Andere antwoorden (1)

Nee dat geldt niet voor de WW dus je hebt gewoon recht op WW.