Wie betaalt de kosten van een storing bij een opgeleverde woning?

Hallo,

Naar een succesvolle verbouwing van o.a de elektra in de badkamer en het vervangen van de meterkast .
Waarbij de aannemer o.a een uitbouw heeft gerealiseerd..heeft alles 2 weken perfect gewerkt .
Maar nu valt "naar dat de aannemer met een betonmixer is bezig geweest" telkens de aardlekschakelaar 3 uit door 1 groep ( 9) welke dient voor de keuken en een slaapkamer stopkontakt . ( groep gaat ook niet meer in )
Deze aardlek dient trouwens voor nog 2 groepen maar niet voor het door de elektricien gerenoveerde deel. Deze zit op een andere aardlekschakelaar wat prima werkt.
De elektricien die de renovatie heeft uitgevoerd m.b.t de badkamer en meterkast .
Is reeds 3x kosteloos geweest om een eventueel probleem vast te kunnen stellen / op te lossen maar meld dat het complex is door de bouw van het huis ( jaren 30 woning zonder centraaldozen maar met lasdozen op de kop tussen vloer en plafond in stalen leidingen )
Wel meld hij dat hier een sluiting te meten valt tussen fase en nul .
Nu vraag ik me af voor wie zijn de kosten .
Indien hiervoor iets moet worden opengebroken etc.. ?

1.5K
ronron1212
3 jaar geleden
Voor jouw het is een niet aangepakt onderdeel.

Antwoorden (1)

Primair zijn die kosten voor de eigenaar van het huis. Maar als straks uit onderzoek blijkt dat de kortsluiting tussen nul en fase (is dat niet tussen nul en aarde? gezien de aardlekschakelaar) veroorzaakt is door de werkzaamheden, dan kan je altijd de veroorzaker aansprakelijk stellen voor de kosten. Maar dat moet je dan wel helder kunnen aantonen.
3 jaar geleden
Jacobus1987
3 jaar geleden
Wat ik begreep van de elektricien "mits ik het goed verwoord" gaat het voorbeeld wat u aangeeft m.b.t sluiting tussen fase of nul en aarde niet altijd op. Hij gaf aan dat wanneer in een groep de stroom op de fase draad groter is dan die in de nul draad De aardlekschakelasr ook uitslaat. Maar zo te lezen. Zijn in beginsel de kosten dus voor mezelf.