Wat kan ik doen bij problemen met de makelaar als er iets kapot is?

Ik huur een huurwoning bij de makelaar. Regelmatig is er buiten mijn schuld iets kapot in mijn woning, waardoor ik steeds moet bellen met de technische dienst. De technische dienst onbeschoft, asociaal, luistert slecht waardoor ik op een gegeven moment vier a vijf mijn klacht(en) moet herhalen en later zelfs stem verheffen, anders wordt ik niet geholpen. Ik word nooit teruggebeld ook al is dat beloofd, daarom moet ik weer hetzelfde vertellen aan de telefoon aan dezelfde persoon. Ik ben dit zo enorm beu en de huur vind ik ook veel te hoog, maar verhuizen wil ik niet. Doe ik iets fout? Ofzo?
En het gaat maar kleine rotklusjes, niet hele grote klussen. Ik durf bijna niet te bellen door deze dingen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dan herhalen we het antwoord gewoon:

Op onderstaande site kan je je maximale huur berekenen, zo wete je of je huur redelijk is en anders zou je stappen kunnen ondernemen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/puntensysteem-huurwoning?ns_campaign=Thema-bouwen_wonen_en_leefomgeving&ro_adgrp=Huurwoning_Puntensysteem_huurwoning&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=%2Bmaximale%20huurprijs&ns_fee=0.00

Verder:

Neem contact op met je makelaar en leg je probleem uit. Het makkelijkst is per mail. Op die manier kun je je bezwaren en prioblemen achterhalen en hiernaar refereren.

Zorg er voor dat je bij de make,laar ook duidelijk kenbaar maakt dat het hier gaat om achterstallig onderhoudt en dus niet om nalitgheid van jouw kant zodat de kosten ook zeker niuet op jou verhaald kunnen worden.

Mijn ervaring is dat je het gewoon 1 keer lief moet vragen, 3 dagen moet wachten en gewoon beginnen met dreigen.

Zelf stuur ik een mail naar de makelaar, dan krijg ik te horen dat de aannemer wordt ebeld en hoor ik vervolgens niets. Ik stuur dan een dringend verzoek om binnen een x aantal dagen actie te ondernemen of ik regel zelf een aannemer en laat de rekening opsturen.

Meestal helpt dat.

Als je het niet via de makelaar kan spelen probeer dan een bewonerscommissie op te zoeken, of start er een op. Op onderstaande link vind je meer informatie hierover.

Wat de techhnische dineest betreft, je mag je niet zo laten behandelen! Zorg ervoor dat je alle data's duidelijk opschrijft of vraag om een email adres zodat je op die manier contact kan onderhouden. (misschien staat er een email adres op de website?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Per 1 juli gaat de huur weer omhoog. Check de huur aan de hand van de puntentelling en ga naar de huurcommissie als de huur te hoog is. Je moet een brief krijgen waarin die procedure ook wordt uitgelegd. Of probeer met juridische hulp de makelaar tot rede te brengen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die brief is dus van de makelaar waarin de huurverhoging wordt aangekondigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat ik allereerst voorop stellen dat het er niet op lijkt dat je iets verkeerd doet. Je wordt gewoon niet netjes behandeld. Helaas is dit geen uitzondering in de huurmarkt. Het lijkt me dat dit ermee te maken heeft dat bijna overal in Nederland woningnood heerst. Hierdoor raakt eigenlijk iedere verhuurder zijn panden wel kwijt, ook als de service minder goed is. Het kost de verhuurder immers direct geld als er iets bij jou moet worden gerepareerd. Het is dan ook zaak voor jou om vol te blijven houden. Zoals gezegd door iemand anders kun je aan de hand van het puntensysteem de realistische huur bepalen en om huurverlaging vragen. Dit kan uiteindelijk zelfs afgedwongen worden indien de makelaar niet akkoord gaat. Doen dus! Wat de klusjes betreft, ik denk dat je gewoon moet blijven bellen. Uiteindelijk zal de klusjesman zich hopelijk ook realiseren dat hij zich er bij jou niet gemakkelijk vanaf kan maken. Je kan natuurlijk ook een klacht indienen bij degene die je verplicht om gebruik te maken van dat klussenbedrijf. Dat zal waarschijnlijk de makelaar zijn. Dan is er in ieder geval officieel bekend dat je niet netjes behandeld wordt, en kun je hier eventueel op terugkomen als je verdere stappen zou willen ondernemen.

Sterkte ermee, vanuit persoonlijke vervelende ervaring met een huurbaas weet ik hoe veel energie dit soort dingen kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een huurhuis huurt via een makelaardij dan betreft dat vrijwel altijd vrije sector woningen. Tegenwoordig heet dat "geliberaliseerde huurwoningen".
De huurprijzen van dit soort woningen zijn in principe vrij te bepalen tussen huurder en verhuurder, al geldt wel dat de woningschaarste een zekere macht geeft aan de verhuurder in het bepalen van de huurprijs.

De makelaar is in zo'n geval meestal de zakelijk belangenbehartiger van de eigenaar van de woning.
Hij int de huur en moet zorg dragen voor het goed verlopen en oplossen van klachten, onderhoud en communicatie tussen huurder en verhuurder.
Het komt ook wel voor dat de makelaar tevens ook zelf eigenaar is van de huurwoning.

In tegenstelling tot sociale (niet geliberaliseerde) woningen kun je in de vrije sector geen beroep doen op de diensten van de huurcommissie als er problemen zijn op het gebied van onderhoud en klachtenbehandeling.
Ook het toetsen van de huurprijs kan niet, behalve als het aangegane huurcontract korter dan 6 maanden geleden is ingegaan.
Je kunt wel zelf een toets maken op de site van de huurcommissie maar je kunt met de uitslag verder niets.
De aangegeven huurprijs op die site geldt alleen voor sociale woningbouw.

Het enige dat je wel kunt doen is je klachten schriftelijk kenbaar maken aan de makelaar en een redelijke termijn voor deugdelijk herstel aangeven. Je kunt er tevens bij opmerken dat zolang de klachten na die termijn niet naar behoren zijn opgelost dat je een deel van de huur (bijv. €.100,- ) per maand inhoudt en deze korting pas zal betalen als het onderhoud naar behoren is uitgevoerd.
Ook kun je nu al aangeven dat zolang de problemen blijven bestaan je dit een gegronde reden vindt om een huurverhogingsvoorstel te weigeren.

Mocht de makelaar hier niet op in willen gaan of slechts ten dele, dan kun je hem (of de eigenaar), ook weer schriftelijk, in gebreke stellen en verdere maatregelen nemen. ( bijv. nog meer inhouden op de huur )
Het moet allemaal wel in redelijkheid zijn naar de aard van de klachten die je hebt.

Dit geeft je een voorsprong voor het geval de makelaar/eigenaar jou in gebreke stelt voor het niet betalen van de huur en de zaak voor de kantonrechter wil brengen of de huur opzegt. Hij zal dan van goede huize moeten komen om zo'n zaak te winnen, de rechter zal in dit soort gevallen altijd in het voordeel van de huurder beslissen en zonodig zelfs een huurverlaging gelasten.

Zorg iig dat je een goede rechtsbijstandverzekering hebt.