Is de verhuurder verplicht om het deurslot te vervangen bij een nieuwe huurder?

Hallo, ik ben benieuwd wat de verplichtingen zijn vanuit de verhuurder als ik (huurder) een huurwoning huur, en de oude huurder weg is.

Moet de verhuurder het deurslot met een nieuwe vervangen als een nieuwe huurder aantreed, i.v.m. oude huurder een 'kopie' sleutel heeft waarbij de kans bestaat dat hij zomaar in kan komen.

En als ik het deurslot op 'slot' doe (vanuit buiten), is het niet mogelijk om via de binnenkant het slot te 'ontsloten' (als bijv. ik per ongeluk de deur op slot doe als ik naar werk ga, is het niet mogelijk dat mijn dochter zelf uit het huis kan)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (3)

In de bron staat heel veel informatie. Hopelijk heb je er wat aan!

Een kennis van mij verhuurt ook zijn huis, slot nooit vervangen, dus ik neem aan dat het niet verplicht is, anders had ie 't wel gedaan..

Toegevoegd na 4 minuten:
In de 2e bron staat dat kleine dingen voor de huurder is, een slot vervangen is dus voor de rekening van de huurder. De verhuurder is alleen verplicht om grote dingen te betalen zoals grote reparaties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verplicht is een groot woord, dat kan ik ook niet terugvinden maar veel mensen weten niet dat ze daar gewoon om kunnen vragen want het is een hele legitieme vraag met een hele logische reden.

Ik weet dat het bij mijn verhuurder gewoon kan, het gaat hier niet om sloten vervangen in het algemeen maar bij een nieuwe verhuurder die inderdaad bang kan zijn dat de oude verhuurder nog sleutels heeft en je huis kan komen leeghalen (of natuurlijk laten doen door een vriendje).

Toegevoegd na 1 minuut:
Je tweede deel van de vraag snap ik niet. Als je dochter binnen is met een sleutel kan ze de deur niet openen? Ook geen achterdeur? In dat geval zou ik inderdaad vragen om een ander slot, dat is niet echt leefbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi, ik bedoel als ik de deur via de buitenkant op slot doe (dus niet deur dichtdoen, maar echt op slot met sleutel). Normaal doen we dat als we allemaal uitgaan en niemand thuis is. Maar mocht het gebeuren dat dit (per ongeluk) wordt gedaan terwijl bijv. mijn dochter aan het slapen is (wist niet dat ze vandaag vrij is ofzo) dan kan komt zij niet eruit, alleen via de buitenkant kan je het slot 'ontslotten'.
Het is zeer zeker niet verplicht. Het kan prijzig worden als een huis met enige regelmaat doorverhuurd wordt. (De ene eruit en nieuwe er in.) Het is wel verstandig inderdaad in verband met inbraken. Veel huisbazen gaan er van uit dat mensen 'alle' sleutels inleveren, wat soms niet het geval is.
Verplicht: Nee. Verstandig: Ja.