Is een oude septic tank een (financieel) risico?
In de vragenlijst bij een te koop staand huis wordt een in onbruik geraakte septic tank vermeld. Het huis is inmiddels op het gemeentelijk riool aangesloten.
Kan ik op termijn problemen krijgen met die oude tank ? Of loop ik andere risico's waar ik rekening mee moet houden?
Stel: vraagprijs is 400.000 euro.
En stel je doet een bod: 410.000 euro met de septic tank zoals die is... of 415.000 euro met de septic tank verwijderd... Afhankelijk van de bereikbaarheid van de locatie kost het uitgraven en afvoeren van de septictank tussen de paar honderd en paar duizend euro. En als je toevallig toch een vijver of ondergrondse regenwateropslag of kelder of aanbouw wil laten aanleggen en de graafmachine toch ter plaatse is, zijn de kosten van verwijderen peanuts voor de nieuwe koper.
Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Als je eigenlijk sowieso 415 zou willen bieden, dan biedt je dus 5K minder vanwege die tank. "een ander bied misschien wel 425000 met de tank erbij"
Maar dat geldt toch ook voor een huis zonder septic tank? Als ik 415 biedt kan een ander inderdaad hoger bieden. Als ik zelf 425 zou bieden zonder moeilijk te doen over die tank, kan een ander nog steeds 435 bieden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.