Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een oude septic tank een (financieel) risico?

In de vragenlijst bij een te koop staand huis wordt een in onbruik geraakte septic tank vermeld. Het huis is inmiddels op het gemeentelijk riool aangesloten.
Kan ik op termijn problemen krijgen met die oude tank ? Of loop ik andere risico's waar ik rekening mee moet houden?

Inekez1
9 maanden geleden
Kijk eerst wat de regels zijn van de betreffende gemeente. In sommige gemeentes is het verplicht de oude septic put of tank te laten verwijderen. Dat kun je dan denk ik eisen van de verkopende partij, of de kosten daarvoor verrekenen met de aankoopprijs. Als de put of tank mag blijven zitten en deze is nog stevig genoeg, kun je die laten schoonmaken en gebruiken voor opslag van regenwater. Pomp erin en je kunt de tuin sproeien, of zelfs gebruiken voor wc en wasmachine. Dan zou de aanwezigheid van die put dus een meerwaarde kunnen zijn voor de woning. Met toenemende periodes van droogte en hevige regen is een eigen ondergrondse regenwateropslag steeds gangbaarder. In sommige gemeentes krijg je zelfs subsidie om dat te laten aanleggen. Dus als je de huidige put daarvoor kunt gebruiken, is dat eerder een financieel voordeel dan nadeel.
ronron1212
9 maanden geleden
@Inekez1 Dat kun je dan denk ik eisen van de verkopende partij, of de kosten daarvoor verrekenen met de aankoopprijs. met de huidige markt waar het aanbod klein is en er veel wordt overboden is dit geen eis.
Inekez1
9 maanden geleden
Dat ligt aan je onderhandeling en is onafhankelijk van de marktsituatie. Ook als je moet overbieden kun je onderhandelen.
Stel: vraagprijs is 400.000 euro.
En stel je doet een bod: 410.000 euro met de septic tank zoals die is... of 415.000 euro met de septic tank verwijderd... Afhankelijk van de bereikbaarheid van de locatie kost het uitgraven en afvoeren van de septictank tussen de paar honderd en paar duizend euro. En als je toevallig toch een vijver of ondergrondse regenwateropslag of kelder of aanbouw wil laten aanleggen en de graafmachine toch ter plaatse is, zijn de kosten van verwijderen peanuts voor de nieuwe koper.
ronron1212
9 maanden geleden
@Inekez1 dan betaal je dus nog steeds zelf een ander bied misschien wel 425000 met de tank erbij
Inekez1
9 maanden geleden
"dan betaal je dus nog steeds zelf"
Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Als je eigenlijk sowieso 415 zou willen bieden, dan biedt je dus 5K minder vanwege die tank. "een ander bied misschien wel 425000 met de tank erbij"
Maar dat geldt toch ook voor een huis zonder septic tank? Als ik 415 biedt kan een ander inderdaad hoger bieden. Als ik zelf 425 zou bieden zonder moeilijk te doen over die tank, kan een ander nog steeds 435 bieden.
ronron1212
9 maanden geleden
@Inekez1 het heeft dus geen zin in deze tijd om te denken dat je de opruiming van dat ding als onderhandeling kunt gebruiken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Bij een oudere woning vind je meestal ook een septische put. Zo’n put kan na al die jaren in onbruik zijn geraakt. Wat je er juist mee moet doen, hangt af in welke gemeente en zoneringsplan je woont. Toch is het voordelig om zo’n septische tank te ledigen:

Verplicht: is je huidige, oude septische tank niet volgens de regels aangesloten en heb je geen andere afvoer van afvalwater? Dan kan je jouw septische put niet zomaar laten en moet je je woning aansluiten aan de riolering, al dan niet met een nieuwe septische put. In veel gevallen is het verplicht om een ongebruikte put te verwijderen of op te vullen.
Dichtslibben afvoer: een ongebruikte of slecht onderhouden septische put kan dichtslibben en beginnen te lekken. Dat kan leiden tot de verontreiniging van je omliggende grond. Door het dichtslibben van je afvoer verhoogt het risico op schade voor het milieu of mensen.
Gezondheidsrisico: geuroverlast en vochtproblemen door een verouderde septische put kunnen negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid van de omwonenden.
Schade: een oude septische put kan verbrokkelen en na een lange periode verder instorten. Zo krijg je een verzakking in de grond en dat kan gevaarlijk zijn voor de bewoners en de gebouwen in de buurt
(Lees meer...)
9 maanden geleden
tinus1969
9 maanden geleden
Let op, dit is Belgische info. Nederlandse regelgeving kan anders zijn.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing