Wat als mijn huurder zich laat uitschrijven maar wel gebruik wil maken van het pand?

Ik ben verhuurder en heb een huurder die zich elders gaat inschrijven, maar wel de woning wil blijven gebruiken. Een soort pied à terre dus.
Paar vragen:
- hoe gaat het met bewonersdeel belastingen/heffingen
- heeft deze huurder recht op huurbeschering (belangrijk voor box 3)
- andere aandachtspunten?

een maand geleden
3.3K
tinus1969
een maand geleden
Wat zegt het huurcontract? Is onderhuur toegestaan? Mag gebruik als airbnb?
Inekez1
een maand geleden
@tinus, het gaat er volgens mij om dat huurder de woning voor zichzelf wil blijven gebruiken als pied-a-terre. Dus geen onderhuur of airbnb, maar dat de huurder er niet permanent woont en alleen in de weekenden, of misschien juist door de week enkele dagen verblijft.
AbC
een maand geleden
@Inekez1
Inderdaad.
Inekez1
een maand geleden
@AbC
In welke gemeente staat de woning? Het kan vanuit de gemeente gewoonweg niet toegestaan zijn om een woning te verhuren als pied-a-terre, of je moet er een ontheffing voor aanvragen. Het is namelijk onttrekking van de woning aan de woningvoorraad en in tijden van grote woningnood vinden gemeentes dat niet wenselijk. Tinus heeft wel een goed punt: wat staat er in je huurcontract? Als daar staat dat huurder het pand ook werkelijk als woning moet gebruiken, dan kan het dus niet wat huurder wil. Geef huurder de keuze: of de huur opzeggen, of blijven huur maar dan ook de gemeentelijke inschrijving in de woning houden. Dat laatste mag vanuit de gemeente alleen als huurder meer dan de helft van de tijd in de woning woont, dus huurder zal dan misschien de verdeling van tijd tussen ene woning en andere woning moeten aanpassen.
Inekez1
een maand geleden
Als het gaat om een tijdelijke constructie, huurder gaat bijvoorbeeld samenwonen maar wil jouw woning achter de hand houden voor het geval de relatie klapt, spreek dan een termijn af. Juist in tijden van woningnood kan ik me goed voorstellen dat huurder een beetje veiligheid wil inbouwen.
erotisi
een maand geleden
Mag ik een 2e woning (pied-à-terre) aanhouden in Amsterdam?
U mag maximaal 1 pied-à-terre (2e woning) in Amsterdam hebben en alleen gebruiken om er zelf te wonen. Vakantieverhuur of gebruiken als kantoor is niet toegestaan. Dit wordt gezien als woningonttrekking. Voor koopwoningen geldt: U mag niet ingeschreven staan in de gemeente Amsterdam.
In het koopcontract mag niet staan dat de eigenaar-bewoner er permanent moet verblijven en zich moet inschrijven op het adres in de Basisregistratie Personen (BRP).
Voor huurwoningen geldt: U mag niet ingeschreven staan in de gemeente Amsterdam.
Een huurwoning met een huur tot € 808,06 (prijspeil 2023) mag niet als 2e woning worden gebruikt.
Duurdere woningen mag u wel als 2e woning (pied-à-terre) aanhouden.
Aanmelden bij de gemeente
U moet uw pied-à-terre aanmelden bij de gemeente. Stuur een e-mail naar leegstand.wonen@amsterdam.nl met daarin:
AbC
een maand geleden
Het gaat niet om Amsterdam.
erotisi
een maand geleden
Als uw gemeente dezelfde regels heb twijfel ik of je er verhuurder iets aan kan doen.. Zeker als het geen sociale huur is. Gezien uw opmerking van box 3 lijkt het overigens wel sociale huurwoning te zijn. Misschien moet je dat dan melden bij gemeente. Maar als de huurprijs goed waarom zou je dat dan willen?
teusvh
een maand geleden
Zit er financiering op die woning? Het kan heel goed zo zijn dat de hypotheekvoorwaarden ook iets over deze situatie bevatten.
AbC
een maand geleden
Geen financiering en geen sociale huurwoning.

Geef als eerste antwoord