Ben je verplicht VVE renovatiekosten te betalen, die gemaakt waren vóórdat ik de woning kocht?

Een maand voordat ik mijn appartement gekocht had is de VVE bezig geweest met onderhoud in de openbare ruimte. Echter was hier geen geld voor gereserveerd. Nu, een aantal maanden verder wil de VVE hun spaarpot weer aanvullen en verlangen zij dus dat de kosten door de appartementeigenaren worden vergoed. Dit zodat hun spaarpot voor onverwachte kosten weer wat aangevuld is, dit vind ik een logische gedachte.

Nu is mijn vraag, moeten de nieuwe eigenaren, die na de renovatie het appartement gekocht hebben (en niet wisten van deze plannen) verplicht de kosten voldoen?

9 maanden geleden
6.6K
Utrecht
9 maanden geleden
Als het besluit van de "spaarpotaanvulling" was genomen vóór jij de woning kocht, had de verkoper & makelaar dit moeten melden. Daar kan je ze dan op aanspreken. Maar anders heb je weinig keus; je bent verplicht lid van de VVE en je hebt je te schikken naar de besluiten van de ALV. Bedenk maar dat je ook profiteert van de renovatie.
Edraket
9 maanden geleden
Voor aankoop van een appartement, is het niet onverstandig de notulen de te lezen van laatste VVE vergaderingen.
ronron1212
9 maanden geleden
Zodra je het appartementsrecht hebt gekocht ben je verplicht om besluiten van de algemene leden te accepteren. Dus als er besloten is dat je meer bijdrage moet betalen zal je dat moeten doen. Je bent immers onderdeel van de VVE geworden.
tinus1969
9 maanden geleden
Je betaalt niet voor de renovatie die is geweest; je betaalt voor het vullen van de gemeenschappelijke pot voor toekomstig onderhoud. En die is toevallig leeg omdat er net een renovatie is geweest. Merk op dat een goedgevulde pot voor toekomstig onderhoud je appartement waardevoller en makkelijker verkoopbaar maakt.
SentWierda
9 maanden geleden
Het gaat om hetgeen door de VvE is bepaald in de afgelopen jaren. Ook de huidige kopers dienen op de hoogte te zijn (= zichzelf op de hoogte te stellen) van door de VvE genomen besluiten.
In het algemeen: het gaat niet zozeer om wie (welke persoon) moet betalen - maar om welk huisnummer moet betalen. Als de vorige eigenaar om wat voor reden dan ook niet betaalt (niet heeft betaald, niet wil betalen, niet kan betalen), dan kan de huidige eigenaar op datzelfde huisnummer ervoor opdraaien; Immers de VvE moet de inkomsten kunnen verwerven die verband houden met het huisnummer.
ronron1212
9 maanden geleden
@SentWierda de eigenaar die niet betaald is een dubieuze betaler en zal met incasso te maken krijgen maar een nieuwe koper heeft niets te maken met wat de vorige eigenaar niet heeft betaald er wordt op naam en niet op nummer bij gehouden.
SentWierda
9 maanden geleden
ronron1212. Niet elke vertrokken eigenaar is traceerbaar. Als een bedrag niet inbaar is, is het dan reëel het te verhalen over alle andere eigenaren?
Van de nieuwe eigenaar mag worden verwacht op de hoogte te zijn van in het verleden door de VvE genomen besluiten - waar de nieuwe eigenaar van profiteert.
ronron1212
8 maanden geleden
@SentWierda een nieuwe eigenaar is nooit verantwoordelijk voor de schulden van de oude eigenaar. Verhalen van die schulden is niet het verdelen er van.
ronron1212
8 maanden geleden
Het huisnummer is slechts een kenmerk dat bij de eigenaar hoort. De VVE registreert eigenaren en die zijn verantwoordelijk niet het huisnummer @SentWierda

Antwoorden (1)

Of je in dit geval moet meebetalen aan de renovatiekosten, hangt af van wat is bepaald in de regelgeving van de VvE.
Bij aankoop van een pand dien je op de hoogte te zijn van deze regelgeving en ook van de besluiten van de VvE-vergaderingen in de voorgaande jaren.
Je kunt je er niet op beroepen dat je als koper van niets wist.
Als de VvE nu een besluit neemt m.b.t. te betalen bedragen, dan ben je als huidige eigenaar verplicht daaraan mee te betalen. Zelfs als het werkzaamheden betreft die zijn verricht vóórdat jij de koper was.
Toegevoegd op 18 september 2023 15:25: tekst
9 maanden geleden
ronron1212
8 maanden geleden
@SentWierda een eigenaar betaald wat er door de VVE is bepaald of dat nu om nieuwe zaken gaat of oude. Je bent eigenaar en onderdeel van die VVE.