Mag een verhuurder zonder medeweten van de huurder de gehuurde woonruimte betreden voor inspectie of het uitvoeren van werkzaamheden?

En als de huurder ondertekend heeft dat de verhuurder de woonruimte mag inspecteren mag deze dat dan ook doen zonder medeweten van de huurder?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K

Antwoorden (8)

Een verhuurder mag niet de woning van een huurder betreden zonder dat die daar toestemming voor geeft. Dat is huisvredebreuk, een strafbaar feit.

Als er een ondertekend document ligt, dan is het afhankelijk van de tekst die is ondertekend of het mag. Maar hoe dan ook, het getuigt niet van goed fatsoen als er iemand zonder medeweten van de bewoner diens woning betreedt.
14 jaar geleden
Nee dat is huisvredebreuk. De huurder moet in overleg de verhuurder wel in de gelegenheid stellen bepaalde werkzaamheden uit te voeren.
Bovendien heeft zo'n bepaling in een contract geen rechtskracht omdat deze in strijd is met de wettelijke bepaling van huisvredebreuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee natuurlijk niet! zou een mooie bedoeling worden..!
eerst een aankondiging van hem en bij toestemming van jou mag hij binnenkomen.
hij kan dan wel de verhuurder zijn maar jij betaald de huur dus het is jouw huis waar hij niet zonder medeweten van jou zomaar in en uit mag lopen hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee natuurlijk niet, het is een kwestie van fatsoen om dat met de huurder te overleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja in bepaalde woonvormen, daar staat het onder het mom van veiligheid van de huurder zelfs in het kontract. Misschien zijn er nog wel meer uitzonderingen. Normaal gesproken dus niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt aan de afspraak als je bijvoorbeeld anti kraak woont dan controleert de verhuurder je periodiek of je er wel met het aantal afgesproken huurders woont en niet met meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en nee.

Voor inspecties over het algemeen niet (muv Hospitacontracten en antikraak (maar dat laatste is formeel een bruikleenovereenkomst ipv een huurovereenkomst).

Voor het uitvoeren van werkzaamheden in principe niet, tenzij het een spoedreparatie betreft, dan mag het weer wel. Dat is overigens ook in het belang van de huurder denk bijvoorbeeld aan het verhelpen van een plotselinge lekkage die anders het meubilair/interieur van huurder kan beschadigen.

Als je wat meer informatie geeft over jouw precieze casus, kan ik dieper ingaan op wat wel en niet mag.

Overigens kun je in een huurcontract van alles vastleggen, maar ik betwijfel de rechtmatigheid van een dergelijk beding. Privacy staat erg hoog aangeschreven en daar mag je volgens mij niet met een algemeen beding vanaf wijken. Ik kan dat nog voor je uitzoeken als je daar prijs op stelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hij zal altijd toestemming moeten krijgen van de huurder, zie hieronder Bepaling huisvredebreuk

Artikel 138 van het Nederlandse Wetboek van strafrecht (maart 2008):

1. Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
2. Hij die zich de toegang heeft verschaft door middel van braak of inklimming, van valse sleutels, van een valse order of een vals kostuum, of die, zonder voorkennis van de rechthebbende en anders dan ten gevolge van vergissing binnengekomen, aldaar wordt aangetroffen in de voor de nachtrust bestemde tijd, wordt geacht te zijn binnengedrongen.
3. Indien hij bedreigingen uit of zich bedient van middelen geschikt om vrees aan te jagen, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
4. De in het eerste en derde lid bepaalde gevangenisstraffen kunnen met een derde worden verhoogd, indien twee of meer verenigde personen het misdrijf plegen.
Lid 1 stelt strafbaar:

het wederrechtelijk binnendringen van een woning of het besloten lokaal of besloten erf bij een ander in gebruik;
het zich niet op vordering van/vanwege rechthebbende verlaten van een woning of het besloten lokaal of besloten erf wanneer men