Als je een pand verhuurd, moet de huurder of de verhuurder dan de ozb en de gemeentelijke belasting betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (3)

De verhuurder moet de OZB betalen en de huurder de gemeentelijke lasten zoals rioolheffing enz...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verhuurder wordt door de gemeente aangeslagen voor deze belasting en hij moet zorgdragen voor betaling, want hij is de eigenaar. OZB Onroerend Zaak Belasting. De verhuurder kan wel, en dat zal hij ook zeker niet nalaten, deze belasting meenemen in de huurprijs. Zo betaal je indirect toch deze belasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verhuurder betaald de aanslag die hij/zij , als eigenaar van het pand, op eigen naam ontvangt van de Gemeente:
OZBE (OZB eigenaar) en RIOE (rioolrecht eigenaarsdeel)

De huurder betaald de aanslag die hij/zij, als gebruiker van het pand, op eigen naam ontvangt van de Gemeente:
RIOG (rioolrecht gebruiker) en Afvalstoffenheffing (+ evt. Hondenbelasting).

NB
De OZBG (OZB gebruiker) is enige tijd geleden afgeschaft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als kleine aanvulling: de verhuurder kan deze belastingen niet doorrekenen in de huur als de woning onder de liberaliseringsgrens valt. Het kan dus ook niet opgevoerd worden als servicekosten. Er wordt vanuit gegaan dat deze kosten gedekt worden door de huur. Als je huis buiten de liberaliseringsgrens valt, dan mag de verhuurder in principe de afspraken maken die hij wil.