Wie betaald de energiekosten van een kelderbox ?

Hiermee bedoel ik de opslagruimtes van bv appartementen in een flat. Is ieder box gelinkt aan de meterkast het huis die erbij hoort of betaald de pandbeheerder de rekening? Dit is een vraag uit pure nieuwsgierigheid. Ik stond er eigenlijk nooit bij stil tot vandaag!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (1)

In tegenstelling tot wat eerder is geantwoord, lopen er geen bedradingen van de kelderbox naar de woning van de eigenaar/huurder.
Bij huurwoningen wordt het stroomverbruik van de kelderboxen, net als dat van de lift, onderhoud, verwarming algemene ruimten, etc, verrekend met de servicekosten. Dus een opslag op de huur die vaak achteraf wordt gecorrigeerd voor de werkelijke kosten.
Bij koopappartementen gaat dit ongeveer hetzelfde maar dan via de VVE (Vereniging van Eigenaren). Als eigenaar betaal je maandelijks servicekosten aan de VVE.
Om die reden staat er ook vaak in het huishoudelijk reglement dat er geen grote stroomverbruikers zoals koelkasten, diepvriezers etc in de kelderboxen mogen worden aangesloten. Met uitzonderingen voor opladers van scootmobiles, elec. fietsen en dergelijke.