incasso zonder herinnering

mag de verhuurder een incassobureau inschakelen zonder waarschuwing vooraf

Toegevoegd na 48 minuten:
Mag een incassobureau dan ook vertragingsrente en incassokosten berekenen?

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb geen herinnering en ook geen aanmaning gekregen. Sterker nog, de incasso was voor huren van 2008 wat wij dus niet door hebben gehad. Wij hadden toen een SNS rekening. De SNS bank heeft toen bedragen gestorneerd, waarna wij ze weer opnieuw hebben betaald, maar er is toen iets misgegaan. De verhuurder heeft toen nooit aan de bel getrokken.

Toegevoegd na 6 dagen:
Als er in de huurovereenkomst staat dat de verhuurder gelijk een incassobureau mag inschakelen als er een maand achterstand is. Maar nu komen ze er na ruim een jaar pas mee.... en dan met alle incassokosten van bijna 700 euro er nog eens bovenop, wat elke dag meer wordt met die rente die door blijft lopen. Dan komt het incassobureau zelf met een betalingsregeling, wij vullen het netjes in en dan wil de verhuurder er niet aan meewerken...echt raar dit allemaal hoor.

Nu ben ik ook weer tot de ontdekking gekomen dat er een huur wel was betaald, terwijl de verhuurder vol bleef houden dat dat niet zo was. Uiteindelijk heb ik het (gelukkig) kunnen bewijzen met een afschrift wat ik op heb moeten vragen, omdat onze hond het boekje met afschriften gezellig had stuk gekloven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Zodra er een betalings-achterstand is opgelopen : ja. Veel met name grote bedrijven laten het gehele achterstallige betalings-traject via een incassobureau lopen, en dat begint dus al na het niet betalen van de eerste rekening. Natuurlijk mag het incassobureau dan nog niks dan aanmanen, en moet er nog een heleboel misgaan voor de deurwaarder op de stoep staat, maar alle incasso-werkzaamheden mogen gewoon worden uitbesteed.

Toegevoegd na 1 uur:
En na je toevoeging : ja, een incassobureau mag alle kosten die ze maken plus boetes berekenen. Hoe eerder je betaalt, hoe goedkoper het blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet helemaal waar, ze mogen niet boven dossier voorwerk II komen qua extra kosten
Normaliter krijg je een rekening, daarop volgt meestal (niet altijd) een herinnering (zonder extra kosten). De volgende stap is een aanmaning (hierbij krijg je al extra kosten).
Als je dan nog niet betaald hebt, dan loop je inderdaad grote risico dat je een incasso-bureau op je dak krijgt, maar in mijn ogen heb je dan in ieder geval met de aanmaning toch zeker al wel een waarschuwing gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen mag een incassobureau inschakelen, maakt niet uit wanneer. Je moet je houden aan de betaaltermijn. Let dus vooral op als het je eigen fout is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is van belang wat de voorwaarden zijn voor de betaling. Juridisch gezien is het noodzakelijk dat je voor een incasso een zogeheten 'in gebreke stelling' ontvangt. Hiermee geeft de schuldeiser formeel aan de schuldenaar aan dat er niet is voldaan aan de verplichting(en) en dat deze per ommegaande dienen te worden nagekomen.

Indien in de voorwaarden staat dat een ingebreke stelling niet noodzakelijk is, dan kan een schuldeiser direct tot incasso overgaan.

Gelet echter op het feit dat er sprake is van een huurbetaling van lang geleden en daarna geen sprake is van wanbetaling zou je op grond van redelijkheid en billijkheid mogen aannemen dat de verhuurder het in eerste instantie direct met de huurder opneemt alvorens over te gaan tot incasso. Er is een grote kans dat dit zou worden beoordeeld als onredelijk.

Belangrijk blijft echter de ingebrekestelling, als hiervan geen sprake is, maar wel noodzakelijk dan is de incasso onterecht.