Ik heb een koophuis ben alleenstaand.. Als ik nu iemand in zou schrijven wat zijn hier de extra kosten van ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Als je iemand zich op jouw adres bij de GBA (gemeentelijke basisadministratie) laat inschrijven heeft dat - als je tenminste geen hypotheekschuld (meer) hebt - tot gevolg voor jou dat je waterschapslasten m.b.t. schoonmaken oppervlaktewater van 1 naar 3 vervuilingseenheden(gezinstarief) gaat, dus hogere zakelijke lasten.

Als je wel hypotheekschuld hebt kan je geldgever (dus de hypotheeknemer) bezwaar maken want in de hypotheekakte heb je je verplicht geen (onder)verhuur toe te staan. De bank neemt in principe dan aan dat je verhuurt. Als jij je hypotheeklasten niet meer zou kunnen betalen of als jij het tijdelijke met het eeuwige zou verwisselen dan heeft de bij jouw ingeschrevene mogelijk recht op huurbescherming en is het huis bij (gedwongen) verkoop veel minder waard omdat men de huurder er niet (gemakkelijk) uit krijgt. Dat kan nadelig zijn voor de geldgever omdat het huis mogelijk te weinig zekerheid geeft.

Degene die zich bij jou gaat inschrijven kan bij eventuele aanvraag van een sociale zekerheidsuitkering problemen krijgen omdat verondersteld wordt dat jullie samenwoners zijn en jij deze persoon mede moet onderhouden.

Dus de nodige ambtelijke problemen maar dat is logisch in dit land waar Sint Bureaucratius de scepter zwaait.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij niks alleen als je een uitkering zelf hebt dan word je gekort.
Hoop dat je hier wat aan heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je op het adres een tweede persoon inschrijf. met andere woorden; je gaat met iemand samenwonen?
aangezien de woning op jouw naam staat en ook de hypotheek alleen op jouw naam staat veranderd er in 1e aanleg niets.
op het moment dat je ook fiscaal partner met deze persoon wordt krijgen jullie de keus om de hypotheekrente gedeeltelijk bij de een en gedeeltelijk bij de andere af te trekken. dit kan voordelig zijn als er dan meer rente tegen een hoger tarief kan worden verrekend.

er zullen dus geen hogere of extra kosten zijn.

wel moet je bij samenwonen ook even nakijken of je verzekeringen aangepast moeten worden.